Sök

Uppgifter: Time vill köpa Yahoo för att få fart på digitala affären

YahooAT&T

T.v: Joe Ripp, vd för Time, Foto: Pressbild. T.h: Marissa Mayer, vd för Yahoo. Foto: JD Lasica/Flickr

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mediekoncernen Time vill köpa en lyckad övergång från pappret till nätet.

Först köpte Time bolaget bakom det sociala mediet Myspace. Enligt källor till Bloomberg har mediejätten nu gett sig in i kampen om att förvärva sökmotorn Yahoo.

Sökmotorbolaget har sedan många år hamnat i Googles enorma skugga. Vi har vid flera tillfällen rapporterat om att vd:n Marissa Mayer har svårt att få fart på sina tjänster utöver Yahoo Japan och Alibaba, som bolaget äger en del av.

I höstas beslutade bolaget att avbryta den planerade försäljningen av innehavet i Alibaba. Det har ryktats om att bolaget istället kommer sälja sin kärnverksamhet.

Enligt Bloomberg har bland annat mobiloperatörerna AT&T och Verizon visat intresse för att köpa Yahoo. Nu ger sig alltså Time in i kampen.

Lite udda måste man säga att det är att Yahoo värderas till över 29 miljarder dollar, medan Time bara värderas till 1,5 miljarder dollar. Bloomberg hävdar dock att Yahoos kärnverksamhet värderas tillräckligt lågt för att Time ska kunna köpa upp den. Den absoluta majoriteten av Yahoos värde ligger i Alibaba och den japanska delen av verksamheten.

För Times del skulle ett uppköp innebära att bolaget får tillgång till en miljard användare globalt som Yahoo har. Det kan vara ett viktigt steg för mediekoncernen som nu försöker ta sig från pappret till den digitala sfären.

Som tidigare nämnt har Time köpt annonsbolaget Viant Technology, som äger Myspace. Annonsaffären är alltså redan på plats och nu är det räckvidden som behövs, vilket man kan få från Yahoo.

Läs mer