Sök

Facebook startar egen avdelning för sociala virtual reality-appar

SamsungOculusVR

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Foto: Manu Fernandez/TT-bild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den amerikanska techjätten vill ta med sig sin kärnverksamhet till den nya plattformen.

För två år sedan köpte Facebook VR-bolaget Oculus Rift för 2 miljarder dollar. Det var startskottet på den pågående VR-hajpen som har bidragit till att mer eller mindre varenda stort techbolag satsar på virtuell verklighet.

Hittils har VR-branschen dominerats av dataspel och demonstrationsvideos. Det har dock länge spekulerats om att Facebook vill flytta sitt sociala nätverk till en virtuell värld. Nu tar bolaget ett steg närmare med egen avdelning för social VR, enligt Financial Times(betalvägg).

Till den nya avdelningen rekryteras de två dataspelsutvecklarna Daniel James och Mike Booth, som båda har erfarenheter från 3D multiplayerspel.

Tillsammans ska de två jobba med att utveckla sociala appar för Oculus Rift. Med tanke på deras bakgrund som speldesigners kan man föreställa sig att Facebook i VR kan komma att bli lite som ett datarollspel, som till exempel Second Life.

“VR är nästa plattform där alla kan uppleva och dela precis vad de vill. VR kommer att vara den mest sociala plattformen”, sade Facebook-grundaren Mark Zuckerberg under den pågående mobilkonferensen i Barcelona, Mobile World Congress, enligt Financial Times(betalvägg).

Oculus, som även samarbetar med Samsung om VR-headsetet Gear VR, har redan jobbat med sociala appar en period och har redan lanserat appen Social Alpha, i sin egen VR-appbutik.

Läs mer