Breakit - De får in över 5 miljoner kronor till sin hemliga annonslösning
F.v: Magnus Björk, Daniel Lundh, David Wahlgren och Johan Ernst Nilson. Foto: Petter Johansson/Pressbild

De får in över 5 miljoner kronor till sin hemliga annonslösning

Publicerad 20 feb 2016, kl 12:09

User image
Jonas de Lange @jonas_delange · Visa profil
  • 632 reaktioner
  • Adtechbolaget Aidbox tar in riskkapital inför USA-lansering av sin tjänst.


    Exakt hur produkten funkar vill inte vd:n Daniel Lundh avslöja. Bolaget säger sig ha hittat en helt ny annonsyta för traditionella displayannonser på webben.

    “Aidbox kommer att förändra sättet hur företag profilerar och marknadsför sig online. Vi kommer leverera en unik marknadsföringsyta som företag har velat komma åt i åratal. Detta samtidigt som de gör världen något gott”, säger medgrundaren och vd:n Daniel Lundh.

    Samhällsnyttan yttrar sig form av att en del av bolagets intäktsström går till välgörenhet.

    Annonsmarknaden är hårt pressad och hotas av adblockers från flera håll, vilket vi har rapporterat om vid flera tillfällen. Men Aidbox tror sig kunna hitta tillräckliga marginaler för att både gå med vinst och göra världen bättre.

    Bevisligen finns det även investerare som tror på bolaget. Totalt sex affärsänglar har gått in i bolaget.

    "Vi tog in dem framförallt på grund av deras olika kompetenser inom allt från mediebranschen till techsektorn", säger Daniel Lundh.

    Aidbox håller precis på att stänga en första såddrunda. Vem som investerar och den exakta summan vill inte Daniel Lundh avslöja, men det handlar om över fem miljoner kronor.

    Bolaget satsar på USA som första marknad och har rekryterat digitalstrategen Cammie Croft, som bland annat har varit digitalchef på Amnesty International och jobbat med Barack Obamas valkampanj 2012.

    “Det känns jättekul att ha med Cammie och att hon tror på idén bevisar att vi har något bra på gång”, säger Daniel Lundh.

    Varför börjar ni i USA och inte i Sverige?

    “Det handlar framförallt om två saker. Det ena är såklart storleken på marknaden. Det är en större risk att lansera där, men vinsten är större om man tränger igenom bruset. Sedan har USA en helt annan välgörenhetskultur än i Sverige. I USA växer man upp med att man ska ge tillbaka till skolor, sjukhus och lokalsamhälle. Därför känns det naturligt att lansera i USA först”, säger Daniel Lundh.

    Han grundade bolaget i juni 2015, tillsammans med Magnus Björk, David Wahlgren och välgörenhetsaktivisten Johan Ernst Nilson. Aidbox har inte redovisat några omsättningssiffror än.

    Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att bolaget grundades 2014. Det är alltså 2015 som stämmer. Vi beklagar misstaget.