Sök

Modeller, löpare och tv-guider - här bolagen Sting satsar på i vår

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Jämn könsfördelning när inkubatorn Sting väljer ut årets kull av entreprenörer.

Inkubatorn och acceleratorn Sting har nu valt ut åtta startups, av totalt 170 kandidater, som under fyra månader i vår kommer att få hjälp att utveckla sina produkter och tjänster.

I programmet ingår bland annat handledarmöten, men också en investering på 300.000 kronor från affärsängelnätverket Propel Capital.

De åtta utvalda bolagen kommer att flytta in i Stings lokaler på startuphubben SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm. Peo Nilsson, affärscoach och programansvarig för Sting Accelerate är nöjd över att ha fått in bolag med stor mångfald.

"Hälften av bolagen är grundade av kvinnliga entreprenörer, och det är en bra spridning på ålder och ursprung. Det ger bra dynamik och de bästa förutsättningarna för bra erfarenhetsutbyten i gruppen”, säger han i ett uttalande.

Programmet bygger på en metod som kallas “Lean startup”, som innebär att produkterna lanseras på marknaden i ett tidigt stadium. På så sätt är tanken att bolagen kan utveckla produkten kontinuerligt genom feedback och ständig kontakt med kunderna.

Ett av bolagensom valts ut i vårens omgång är YouModels, en digital plattform för att boka och hantera professionella modeller.

"Vi ser verkligen fram emot att få jobba nära Sting under våren, för att öka hastigheten på tillväxten i Sverige och globalt", säger Laura Lilja, vd och medgrundare.

Här är bolagen i årets kull
 

Gaddr

Erbjuder universala vänförfrågningar och gör det upp till 25 gånger snabbare att lägga till och följa personer, företag och influencers i sociala medier. Genom ett tryck kan du lägga till en person direkt i upp till 35+ olika sociala medier, spel och tjänster.

Marqts

Är en social aktietjänst som gör det enklare för investerare, stora som små, att förstå finansiell information och därmed kunna göra bättre investeringsbeslut.

Match2One

Gör det lättare för annonsörer att göra automatiserade och hyperriktade köp av annonsutrymmen, även kallat “programmatic marketing”. Genom Match2Ones programmatic-plattform ges användare global tillgång till allt från video-, display- och mobilappannonser till digitala planscher på till exempel busskurer.

Mi.tv

Latinamerikas snabbast växande online- och mobila tv-guide. Mi.tv är en tablå och social plattform som användarna har tillgång till kostnadsfritt. Användarna får personliga rekommendationer på program och kan interagera med sina vänner.

Sniph

En prenumerationstjänst för doft som gör det enkelt att upptäcka nya dofter. Företaget erbjuder leveranser på månadsbasis av 7-millilitersflaskor, som enkelt går att använda i Sniphs etui.

Teleguru

Teleguru är en snabbt växande telekomsida som riktar sig mot den polska marknaden, där det idag finns 58 miljoner aktiva SIM-kort. Bland annat publicerar Teleguru branschnyheter, analyserar abonnemang- och operatörstjänster, recenserar produkter och erbjuder automatiserade tjänster. På så sätt kan gemene man enkelt få hjälp att välja rätt produkter och tjänster.

Worldsmarathons

En startplats för alla långdistanslöpare, från nybörjare till elit. I maratonkalendern kan löpare upptäcka nya utmanande lopp och spännande resmål samt hitta all tänkbar information de behöver om evenemangen. Den globala webbplatsen ger även lopparrangörer och annonsörer nya möjligheter att nå sina målgrupper.

YouModels

En onlineplattform för att boka och hantera professionella modeller. YouModels sökmotor möjliggör för annonsörer att enkelt hitta och boka modeller utan att ha flera kontakter hos olika agenturer, samtidigt som agenturer på ett kostnadseffektivt sätt kan marknadsföra sina modeller globalt.

Läs mer