Sök

Hon hjälper bolag att maxa säljet – algoritm hittar relevanta kunder

Lead Wizards

Chloe Nauta. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Lead Wizards kan hitta nya kunder åt företag med hjälp av en rekommendationsrobot. Sedan bolaget tog plats i Malmös accelerator Fast Track har intresset för tjänsten tagit fart på allvar.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Lead Wizards.

Chloe och Rik Nauta träffades 2012 när de båda pluggade i Lund. Efter ett år i hennes hemland Australien bor de återigen i den skånska universitetsstaden. Vi slår oss ned i en soffa i lobbyn på Clarion Live i Malmö. Här ska startupeliten samlas för att delta i Skånes första gemensamma techevent. Rik Nauta är en av dem som ska bli intervjuad på scen.

“Vi hjälper företag att hitta nya potentiella kunder genom att titta på deras existerande kunder. Det fungerar på liknande sätt som Netflixs algoritm för att rekommendera filmer och serier. Istället för att själv gå igenom tiotusentals företag, så analyserar vår algoritm befintliga kundlistor, hemsidan och sociala medier,” säger Chloe Nauta.

Hon har inte bara hunnit starta Lead Wizards med sin man sedan hon flyttade till Sverige utan också lärt sig svenska helt flytande.

Bolaget lanserades i somras och har fått vind i seglen sedan det kom med i Fast Track Malmö i början av året. Inkubatorn Minc står för lokalerna, medan riskkapitalbolaget Almi Invest står för de 200.000 kronor som investeras i de utvalda bolagen genom en konvertibel.

“Den första veckan i First Track fick vi 45 nya kunder, det normala har tidigare varit 1-2 i veckan. Så vi växer ganska snabbt nu och har totalt ungefär 75 kunder, allt från startups som Brisk och Easysize till större företag som Saab och E-on. När man signar upp får man 50 gratis leads och våra användare betalar sen bara för de leads som de tycker är bra,” säger Chloe Nauta.

Det är bara företag inom B2B-sektorn (alltså företag som säljer till andra för etag) som kan använda sig av tjänsten. För varje gång någon tackar ja eller nej till ett förslag så blir algoritmen lite smartare och lär sig ännu bättre vad den ska söka – eller inte söka efter – till nästa gång.

Teamet består i nuläget av fyra personer. Rik Nauta och Victor Miller pluggar fortfarande teknisk fysik och ligger bakom algoritmen medan Martina Martina J:son Gren har anställts som frontendutvecklare och arbetar med gränssnittet mot slutanvändaren.

Förutom pengarna från acceleratorprogrammet har Lead Wizards hittills tagit in 300.000 kronor från Innovationskontor Syd (IKS) och sammanlagt 70.000 kronor från Almi och Lunds studentstipendium.

“Allt fler börjar prata om att pitcha personligt till folk och hitta rätt kunder. De vill inte bara skicka ut tusentals identiska mejl och hoppas att någon svarar. Den trenden vill vi haka på,” säger Chloe Nauta.

En målgrupp framöver kan vara företag som vill expandera utomlands. Det är ganska lätt att hitta och få kontakt med företag i Sverige, på grund av offentlighetsprincipen, men i andra länder kan det vara svårare.

“Vi har kontakter i Australien, England och USA och kan spegla företagets svenska kundlistor mot den aktuella marknaden.”

Några omsättningsmål vill hon inte uttala sig om. Men möjligheterna torde vara stora då det enligt Chloe Nauta inte finns någon annan som sysslar med samma sak.

“Det finns många som håller på med kundidentifikation men de flesta jobbar med databaser där man ändå bara får fram en lista på 10.000 leads som någon annan sedan måste gå igenom. Vi tror att vår algoritm är effektivare,” säger hon.

Läs mer