Breakit - Utskrattad som anställd - nu tar hon revansch som entreprenör

Utskrattad som anställd - nu tar hon revansch som entreprenör

Publicerad 09 feb 2016, kl 21:41

User image
Stefan Lundell @stefanlundell · Visa profil

Hannah Widell avslöjar rekordsiffror och berättar om hur "de tuffa killarna" stoppade hennes chefskarriär.


Det är i podcasten Värvet som programledaren och entreprenören Hannah Widell talar ut om svårigheterna att ta sig uppåt i chefshierarkierna i den traditionella mediebranschen. Under fem år var hon ansvarig för den kreativa sidan på ett av Sveriges största tv-produktionsbolag, Mastiff. 

”Trots att det byttes vd flera gånger under de där åren var det aldrig någon som frågade om jag kanske kunde vara vd”, säger Hannah Widell i intervjun.

Hon berättar om ett tillfälle då den dåvarande vdn för produktionsbolaget gick till en av de högre cheferna inom koncernen och föreslog att Hannah Widell skulle få posten som vice vd.

”Då skrattade den här personen åt förslaget”, säger Hannah Widell och konstaterar:

”Jag fick inte bli vd förrän jag skapade den titeln åt mig själv i mitt egna företag. De där tuffa killarna på produktionsbolaget trodde inte att jag kunde vara vd av någon anledning”.

Istället tog Hannah Widell alltså saken i egna händer och tillsammans med sin syster Amanda Schulman startade hon 2011 produktionsbolaget Perfect Day. Företaget har snabbt blivit ett av de mer framgångsrika och mest snabbväxande i sin nisch. I mediebolaget finns idag flera av Sveriges största poddar där Hanna Widell och Amanda Schulmans egen podcast är en av de mest tongivande med cirka 300 000 lyssnare i veckan.

Affärerna går lysande och i somras i en intervju med Breakit lovade Hannah Widell att omsättningen från 2014 på 17,9 miljoner kronor skulle dubblas under 2015. I Värvet-intervjun konstaterar Hannah Widell nöjt att det löftet nu infriats.

”Vi har dubblat detta år också, bokslutet blev precis klart. Men vi har inte bara dubblat omsättningen utan också vårt resultat”, säger Hannah Widell.

Det innebär en omsättning på drygt 35 miljoner kronor och en vinst omkring 1,5 miljoner kronor för 2015. Men Hannah Widell är långt ifrån nöjd med detta:

”Planen är att vi ska bli Nordens bästa mediahus. Jag är orolig varje dag, det är det som driver Perfect Day framåt”, säger hon i Värvet-intervjun.