Sök

Nu ska de hitta heta svenska mediestartups – åt The Guardian

Founders FactoryThe Guardian

Founders Factorys affärsutvecklingschef George Northcott till vänster och Henry Lane Fox, vd, Brent Hoberman, styrelseordförande samt Jim Meyerle, operativ chef, till höger.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Acceleratorn Founders Factory är ute efter de bästa entreprenörerna inom media och edtech. Nu riktar de ögonen mot Sverige.

Nyligen meddelade Guardian Media Group, som äger nyhetssajterna The Guardian och Observer, att företaget går in som “exklusiv partner” i acceleratorn Founders Factory. Sedan tidigare har även ett liknande avtal slutits med tyska mediekoncernen Holtzbrinck, som kommer ha huvudfokus på entreprenörer inom utbildning.

Nu har den Londonbaserade acceleratorn siktet inställt på att hitta de bästa startupsen inom media och edtech i Sverige.

“Vårt mål är att bredda oss utanför London och Storbritannien. Och Sverige är en av de bästa marknaderna i Europa tillsammans med Berlin och Israel”, säger George Northcott, affärsutvecklingschef, Founders Factory. 

Founders Factory har dragits igång av lastminute.com-grundaren Brent Hoberman, som också har grundat Founders Forum, ett privat nätverk av techentreprenörer som bland annat har Niklas Zennström och Richard Branson som återkommande besökare.

Än så länge har Founders Factory inte knutit några svenska företag till sig, men enligt George Northcott finns det några som man tittar lite extra på. 

“Jag kan inte nämna några namn ännu eftersom det är i ett tidigt skede. Men vi kommer förmodligen planera in en resa till Stockholm inom en snar framtid”.

Vad skiljer er från andra företag i samma bransch?

“Vi tror att vi skiljer oss på många sätt. Vi har tittat mycket på acceleratorer i London och Europa och har sett att de ofta inte jobbar för de allra bästa entreprenörerna. Något som vi tror beror på att de skickligaste företagen hittar sin egen finansiering och inte riktigt behöver det stödet som finns i acceleratorbranschen. Det blir ett negativt urval där de bästa inte söker sig till en accelerator”.

Founders Factorys hoppas komma runt det genom att, istället för att hyra in mentorer när det behövs, ha 25 heltidsanställda experter som kan gå in och jobba direkt på företagen. Självförtroendet är stort. Enligt George Northcott ger kopplingen till Founders Forum tillgång till de allra bästa i branschen, dessutom menar han att man har så pass bra ekonomi att man kan anställa de allra bästa.

Vad är det ni letar efter?

“Först och främst företag inom media och utbildning, men där är spektrat brett. Sedan ska det vara duktiga personer med karisma, energi och intelligens. Företagen ska kunna visa att de befinner sig på en växande marknad där det finns möjlighet att ta ytterligare andelar. Men det måste också finnas ett inslag av vad vi kallar för ‘nätverkseffekt’, de personer eller företag som använder produkten ska i sin tur bidra till att förbättra den för andra. Och på så sätt hitta nya användare”.

Vad för typ av hjälp kommer The Guardian att ge?

“De är djupt involverade från dag ett, även i urvalsprocessen. Varje företag får initialt sitta ned med personer därifrån för att identifiera vilken typ av hjälp de behöver. Vi startar en ny sådan grupp den 1 mars”.

Läs mer