Sök

Viggo Cavling: Klarna är ett rent helvete för mig som konsument

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Den blivande e-handlaren Viggo Cavling går till frän attack mot betaltjänstjätten.

Idag tänkte jag skriva om Klarna. I medierna framkommer två diametralt olika bilder av detta bolag. Utifrån ett B2B-perspektiv är bolaget en enorm succé. Utifrån ett B2C-perspektiv ett rent helvete.

Romanaktuella, supersmarta och vassa Carolina Neurath var först ut att skriva om detta. Jag har egentligen inte brytt mig så mycket om bolaget mer än att jag har försökt betala deras fakturor i tid. Det har väl gått så där och ganska ofta slutat med förseningsavgifter. I vissa fall har pengarna dragits på mitt kort, i vissa fall jag fått räkningar på nätet eller i pappersform. Oklart varför.

Nu gick jag i alla fall in på “Mitt Klarna” och tänkte ändra mitt kreditkort som förra veckan avslutades på grund av nya EU-regler. På “Mitt Klarna” fanns en mängd räkningar, men ingenstans gick det att ändra mitt kort. Jag trodde jag skulle bli galen när jag letade efter fliken, men den fanns ingenstans. Det slutade med att jag mejlade kundtjänst. De hade förstås gått hem eftersom det var kväll. Det faktum att svenska folket enligt en undersökning som vi på Inizio gjort e-handlar i särklass mest på kvällen tycks inte ha nått succébolaget. (Jag mejlar gärna över rapporten till den som är nyfiken.)

Nästa dag efter lunch får jag ett mejl från kundtjänst. Budskapet är att jag måste leta upp OCR-numret på varje faktura och sedan typ mejla igen. Alltså, detta är obegripligt! Hur kan något företag vilja anlita Klarna när affärsidén är att lura kunderna och dra in deg på förseningsavgifter.

Jag fattar att kunderna blir arg, men e-handlarna borde bli ännu mer irriterade eftersom deras NKI (Nöjdkund-index) självfallet påverkat negativt av Klarnas korkade system. Dagens efter får jag ett nytt mejl att nu har alla mina räkningar blivit betalda. Detta oroar mig eftersom det enda kortnummer jag skickat till Klarna är på ett kort som är indraget...

Jag står i begrepp i att starta ett bolag som ska hålla på med e-handel. I valet mellan att samarbeta med Appstore och Google Play och ge 30 procent av intäkterna eller att hänga med Klarna framstår det senare som totalt vansinne.

Apple erbjuder en sömlös köpupplevelse. Det kostar, men jag uppfattar att det är värt pengarna om du är ett lite bolag. Om Klarna vill bli ett riktigt stort bolag borde NKI vara utgångspunkten istället för lura kunderna.

En gång träffade Steve Jobs de ansvariga för Disneys butiker. Han undrade vad syftet med deras affär var. De satt som fågelholkar. Steve Jobs föreslog att butikernas affärsidé borde vara att ge föräldrar den bästa halvtimmen i veckan med sina barn. Så tycker jag att Klarna borde tänka. Utgå från kundens behov, inte era egna.

Istället vill jag rekommendera Glue Smart Lock. Du sätter en vit klump på insidan av din ytterdörr och sedan kan du styra låset från din telefon. Du kan skicka digitala nycklar till Airbnb-gäster och du kan se om dina barn är hemma eller inte. Gränssnittet är inte perfekt, men det funkar och jag övertygad om att i framtiden kommer alla fysiska nycklar att försvinna.

Jag kan också rapporter att jag har fått Refunder att fungera riktigt bra. Jag får “riktiga pengar” tillbaka in på mitt SEB-kontot när jag handlar online. Det hade varit coolt om pengarna gick in på ett Klarna konto. Det hade också varit häftigt att få återbetalt i Bitcoin.

Och med detta säger jag trevlig helg.

PS: Glöm inte att lyssna på min och Katarina Gospics pod I huvudet på en banbrytare i morgon lördag. Vi pratar om ensamhet och alkohol. Du får också svaret på hur många hjärnceller du har där uppe och hur mycket de samarbetar. (Du använder många miljoner celler bara för att läsa denna mening.)

Läs mer