Sök

Spotify på shoppinghumör – men köper de produkt eller talang?

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

"Det ena förvärvet känns logiskt och förväntat, det andra inte", skriver Breakits Jon Mauno Pettersson.

Vid lunchtid på onsdagen meddelade musiktjänsten Spotify att de förvärvat den irländska startupen Soundwave och amerikanska Cord Projects. Det ena förvärvet känns logiskt och förväntat, det andra inte. Såvida Spotify inte förvärvar i jakten på talang snarare än produkt.

Soundwave är en app som gör det enklare för musikkonsumenter att connecta med varandra. Användarna kan chatta med varandra om musik, dela spellistor och se vad vänner och bekanta lyssnar på. Ungefär som ett socialt nätverk för musik, och ungefär som Spotify fungerar idag.

Det förvärvet följer utan tvekan den förvärvsfilosofi som Spotify hittills har uppvisat: Man köper bolag som stärker den redan existerande produkten.

Echo Nest, som köptes för knappt en halv miljard kronor 2014, förbättrade de redan existerande spellistorna, Tunigo som köptes 2013 arbetade också med spellistor och Seed Scientific analyserade data.

Relevant kompetens rakt in i bolaget.

Cord Projects, som jag förvisso själv aldrig har testat, beskrivs däremot som någonting annat. Det är en ljudmeddelande-tjänst som låter sina dryga miljon användare skicka korta ljudmeddelanden till varandra. Det har inget med vare sig musik eller analys att göra. Vad som ligger till grund för förvärvet av Cord Projects har Spotify inte velat avslöja. Men på förhand låter det inte direkt som en tjänst som kommer att integreras i Spotifys nuvarande upplägg.

Mer troligt är det isåfall att Spotify har genomfört en så kallade ”acqui-hiring” – det vill säga ett förvärv med syfte att rekrytera talanger och ny kunskap till bolaget. På sikt kan det förvisso resultera i en satsning på exempelvis chattmeddelanden med ljud inom Spotify.

Men det återstår att se.

Läs mer