Sök

Svensk startup till Indien - ska lura adblockers åt hemlig kund

AdblockerNBES

Foto: Shawan Zain/Flickr

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska NBES gör sin första indiska mångmiljonaffär.

Bolaget, vars hela namn är New Broadcasting Entertainment Scandinavia, har en tjänst som lurar adblockertillägg. Det gör att medier kan visa annonser även till de som använder program som blockerar reklam.

“Det känns jättespännande för oss att gå in på den indiska marknaden. Detta är ett första steg i vår Asienexpansion och är i samtal med flera andra publicister i området”, säger bolagets vd, Mattias Högfeldt i ett pressmeddelande.

Vilket indiskt bolag det handlar om går inte NBES ut med, men det står klart att kunden är ett bolag som omsätter "flera miljarder svenska kronor per år".

“Adblockerfrågan är väldigt känslig, därför väljer vi att inte gå ut med vilka våra kunder är. Men jag kan säga att det är en viktig affär för oss, det är en mångmiljonaffär”, säger Martin Grahn, operativ chef på NBES.

Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte endast 1,5 miljoner kronor i perioden maj 2014 - maj 2015. Bara det nya avtalet som presenteras nu gör alltså att tillväxten i bolaget skjuter fart.

Martin Grahn berättar även att bolaget har flera andra avtal på gång med publicister i Europa, USA och Asien. Tidigare har vi bland annat kunnat rapportera om bolagets samarbete med den skandinaviska mediejätten Schibsted.

Läs mer