Sök

Han sätter press på fraktjättarna med jämförelsesajten Sendify

DHLSendifyVeckans Break?

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget vill låta dig jämföra pris och snabbhet på olika transportalternativ - som ett flygresor.se för fraktbranschen.

"Veckans Break?" är avdelningen där vi varje helg presenterar ett nytt bolag som precis ska ta sina första steg upp ur startblocken. Den här veckan är det dags för jämförelsesajten Sendify.

På sajten kan bolag och privatpersoner skriva in upphämtnings- och leveransadress samt antal paket, vikt och storlek. Sedan får man ut en rad erbjudanden med varierande pris och snabbhet på leveransen.

“Vårt mål är att Sendify ska vara den enda kontaktpunkten företag och privatpersoner behöver med transportbolag. I stället för att leta runt bland olika bolag går man till oss och hittar alla de största aktörernas erbjudande. Sedan kan man även följa paketet från vår sajt”, säger bolagets grundare och vd Fredrik Edeland.

Idén är sprungen ur Fredrik Edelands första transportbolag Express Delivery Sweden.

“I Express Delivery är vi mycket mer fokuserade på snabba leveranser. Då handlar det om bolag som kanske har en trasig maskin i Holland och reservdelen i Stockholm och måste ha igång maskinen inom 12 timmar. Det är dock väldigt svårt att sätta in i ett större system. Med Sendify vill vi automatisera så mycket som möjligt”, säger Fredrik Edeland.

I dagsläget jämför sajten bara pris och tid mellan olika bolag men bolaget arbetar även med att få in hållbarhet som en parameter.

“Vi har ett samarbete med Chalmers nu för att titta på hur vi kan lösa det. Det vore jätteintressant om man till exempel kunde ta fram ett hållbarhetsindex och kvantifiera de olika transportmetodernas miljöpåverkan. Vi ser att det är nya generationer med människor som går in i arbetslivet och framförallt 80- och 90-talister ser det som en viktig faktor”, säger Fredrik Edeland.

Rent formellt är Sendify en del av bolaget Express Delivery, och tjänsten är helt finansierad genom bolaget.

“Sendify är helt obelånat och det är bara egna medel som har använts. Det är många bolag som vill ta in riskkapital utan att ha en klar affärsmodell och blöder pengar. Sedan slutar det i ingenting. Det var väldigt viktigt för mig att bygga upp en hållbar affärsmodell från början och stå på egna ben”, säger Fredrik Edeland.

Sajten lanserades i slutet av november och har redan börjat generera intäkter för bolaget. Pengarna kommer från transportbeställningarna som görs vi sajten.

“Vi tar en mindre andel av försäljningen på köp som görs genom vår sajt. Under 2014 omsatte vi fem miljoner i Express Delivery. Omsättningen kommer öka kraftigt nästa år, framförallt i Sendify men även i den existerande verksamheten”, säger Fredrik Edeland.

Bolaget har redan nu samarbeten med transportbolag som FedEx, DHL och UPS men på sikt vill bolaget låta alla möjliga åkerier och speditionsfirmor ansluta sig till tjänsten. Fredrik Edeland har dessutom stora planer på att sprida tjänsten till nya marknader. Faktumet att alla stora transportbolag redan är globala underlättar givetvis för skalbarheten.

“Såklart ska vi först etablera oss i Sverige men det är inte omöjligt att man ser Sendify på andra marknader redan under andra halvan av 2016”, säger Fredrik Edeland.

Läs mer