Sök

Viggo Cavling: Är Hemnet bara en trött kossa eller en pigg kalv?

HemnetKrönika

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Schibsteds förvärv av Hemnet klyver min bekantskapskrets i två delar. Några tycker att Schibsted har betalt alldeles för mycket för en trött kossa vars tunna mjölk snart kommer att ta slut. Andra anser att 1,5 miljarder är alldeles för lite för en kalv som verkligen har framtiden för sig.

Den första kategorin utgörs av människor som arbetat hela sina liv i mediebranschen. De hävdar att Schibsted har alldeles för mycket pengar på banken och det är när de bränner i fickan som lädret kommer upp och bolag förvärvas bara för att man kan. (Alltså av samma anledning som Microsoft köpte Mojang för $2,5 miljarder.) Kritikerna av Hemnetaffären anser att mäklarna har klätt upp sin ko med smink och klänning, men om man lyfter på tyget finns det ingenting beständigt. Hemnet är det nya LunarStorm.

Den andra halvan i min bekantskapskrets säger precis det motsatta. Mäklarna har sålt sin guldkalv alldeles för billigt. Denna grupp hör hemma i startup-världen och de ser framför sig en mediekoncern som har monopol på bostadsannonser online. Vill Schibsted tjäna mer pengar snabbt är de bara att höja priserna på annonserna. Vill man tjäna mer pengar mer långsiktigt kan man utveckla affären runt ett bostadsköp, bolån, besiktningsmän, inredning, kök etc… Två mig närstående bolag i denna sfär är Bolånegruppen och Hemverket. När människor gör sitt livs största affär tittar de inte så noga på prislappen på kringtjänsterna.

Fakta i målet är att det görs 150 000 bostadsaffärer på ett år. 2014 omsatte Hemnet 162 miljoner och tjänade knappt 20. 90 procent av det mäklade utbudet hem bor på Hemnet. Det är alltså detta järngrepp om marknaden som Schibsted värderar till 1,5 miljarder. Varje månad har Hemnet drygt 2 miljoner besökare. Dessa kallas Hemnetknarkare och förra året förvandlade Prime deras 200 miljoner klick på Hemnet till svenskarnas drömhus: Hemnethemmet. Kampanjen blev en global succé och visade att Hemnet är ett Big Data-företag med mer kunskap än någon annan i Sverige om bostäder och svenskarnas husdrömmar. Tänk en framtid där Schibsted bygger och säljer hus i Sverige. Eller så kanske man bara säljer siffrorna.

Helt klart är i alla fall att mäklarna säljer ut sin viktigaste tillgång: sitt skyltfönster och kunskapen om hur många människor som tittar in. Eftersom jag nyss gjort resan från den traditionella mediebranschen till startup-världen tycker jag att Schibsted har fått Hemnet för billigt. Vore Sveriges auktoriserade 6000 mäklare affärsmän med visioner och framtidstro skulle de satt Hemnet på börsen och växlat upp. Nu tar de pengarna och sticker. Smart i det korta perspektivet, men långsiktigt en katastrof för en bransch som ännu inte på allvar drabbats av digitaliseringen. Men det återstår förstås att se vad Konkurrensverket säger. Gör de tummen ner är vi tillbaka på rutan noll. Då återkommer jag med en ny krönika.  

Läs mer