Sök

Mobiento-grundaren blir Zmarta Group:s chef för digital utveckling

StampenZmarta Group

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Per Holmkvist, grundare av digitalbyrån Mobiento, blir ny digitalchef på lånetjänstboalget Zmarta Group.

Zmarta Group har nyligen samlat alla sina tidigare varumärken under ett namn. Bolaget har även rekryterat digitalveteranen Per Holmkvist. Han är ansvarig för att alla varumärken och dotterbolag utvecklas i takt med det mobila samhället.

“Det känns jättekul! Bolaget har redan kommit en bit på vägen och har en stark marknadsposition. Sedan är det väldigt bra människor också. Vi är ungefär 200 pers i bolaget och varje gång jag träffar en ny person blir jag imponerad. Det är ett riktigt kanongäng”, säger Per Holmkvist.

Han blir bolagets vice vd och ny digitalchef, eller Chief Digital Officer, som är hans officiella titel.

“Digitalchef kan vara lite missvisande eftersom man ofta bara tänker på marknadsföring när man hör den titeln. Jag är involverad i hela verksamheten och leder bolagets digitala transformation”, säger Per Holmkvist.

Han har tidigare jobbat med digital utveckling på mediekoncernen Stampen och har grundat digitalbyrån Mobiento, där han har varit vd och digital strateg de senaste tio åren.

“Jag har jobbat som rådgivare och strateg åt en rad stora bolag på en massa olika marknader. Det är en rolig roll men nu vill jag vara med på genomförandesidan, inte bara ta fram idén”, säger Per Holmkvist.

Zmarta Group är i dagsläget ett av Sveriges största bolag för finansiella tjänster på nätet och omsatte drygt 250 miljoner kronor förra året. Det var dock först i höstas som alla de olika bolagen samlades under ett varumärke.

I Sverige är bolaget framförallt känt under varumärket Freedom Finance. I Norge heter det Centum, Freedom Rahoitus i Finland och Zmarta i Tyskland. Bolaget är alltså lite splittrat och olika varumärken har kommit olika långt i sin digitala tranformation.

“Det nya varumärket Zmarta är det som är mest framåtlutat, det är där vi bland annat investerar i tv-reklam nu. Det är ett helt digitalt varumärke så vi lär oss väldigt mycket av det”, säger Per Holmkvist.

I förra veckan avslöjade vi att Zmarta är till salu, med en prislapp på upp emot 1 miljard kronor.

Läs mer