Sök

De har byggt miljonpublik i sociala medier – nu ska de bygga digital byrå

CreedSociala medierMarknadsföring

Eliot Robinson, Hugo Leprince och Timothy Collins. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska skapa reklam som publiken vill titta på.

För lite mindre än ett år sedan fick tre killar i uppdrag att tillsammans med skådespelaren Joel Kinnaman skapa en kampanj inför det svenska riksdagsvalet. Det resulterade i den virala videon #Klivintepå, som plockades upp av såväl massmedier som sociala influencers. På Joel Kinnamans egna kanaler har klippet idag över 2 miljoner visningar.

Det var Timothy Collins, Hugo Leprince och Eliot Robinsons första gemensamma projekt. Det var också det som la grunden för den digitala byrån Creed, där trion – samtliga under 25 år – nu vill bygga ett mediebolag med sociala kanaler som ryggrad.

Själva har de olika bakgrund. Eliot Robinson, som Breakit har uppmärksammat tidigare, har byggt miljonpublik på Instagram med sina konton som främst fokuserar på basket. Han har jobbat med Dennis Rodman och Gary Vaynerchuck och omsatte närmare 1 miljon kronor redan i gymnasiet. Timothy Collins kommer från rollen som chef för digitala strategier på Ash Pournouris At Night Management och UNTLD, och har även han byggt upp miljonpublik på sina konton. Hugo Leprince kommer närmast från startupen Starflow som han var med och byggde upp tillsammans med grundaren David Gabor.

Med Creed vill de tre unga killarna, med stora sociala följarskaror som bas, samla sina erfarenheter av att jobba med organisk spridning i digitala kanaler för att ta nästa steg.

“Man kan säga att vi på ett sätt är en digital annonstavla. Precis som man använde billboards en gång i tiden så använder man idag Instagram-sidor och andra sociala kanaler. Vi hittar kreativa sätt för konsumenten att få reklam på. Det ska vara underhållande att titta på och någonting som publiken vill ta del av även om det är reklam”, säger Timothy Collins.

Han berättar att de redan har många kunder som har valt att arbeta med dem, framförallt musikbolag som Universal, Sony och Warner. De menar att de med sin kunskap och data kan hjälpa varumärken att få en naturlig spridning på plattformar. 

“Strategiskt köpt utrymme är en viktig nyckel i alla tillväxtresor, men annonsering i sociala medier bör alltid utgå från en organisk grund. Med data och insikter från vårt nätverk hjälper vi kunder att långsiktigt få ut mer av sin digitala marknadsföring”, säger Hugo LePrince.

Creed media är ett av tre bolag som grundarna har startat under bolaget Creed media group. Tanken är att bolagen ska arbeta med olika typer av digitalt innehåll. Utöver den digitala byrån och Eliot Robinsons bolag Dunk, arbetar de också med talang-management, samtidigt som ett poddbolag är under utveckling. 

Timothy Collins säger att de räknar med en omsättning på cirka 10 miljoner kronor i Creed media under året. Fokus ligger på att växa och slå sig in på marknaden.

“Vi har växt sjukt snabbt och flyttade in på vårt första kontor efter tre månader. Idag sitter vi 10 personer där, det har gått fort.”

Räknar ni med någon vinst i år?

“Vi kommer att återinvestera vinsten så mycket vi bara kan.”

Läs mer