Sök

Splay ökar takten – rekryterar ny Sverigechef och 15-tal personer

SplayMTG

Edit Brunner gör en Mukbang med Jultema. Mukbang = att äta mat framför publik, är en av de senaste trenderna på Youtube i Sverige, men har länge varit stort i Sydkorea. Foto: Splay.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det digitala mediehuset Splay anställer ett 15-tal personer från bland annat Egmont, Bonnier och MTG.

Splay, som ägs till 81 procent av mediekoncernen MTG, har ett nätverk med över 1000 sociala medier-profiler. På månadsbasis når Splay 160 miljoner tittare i målgruppen 13 till 34 år, enligt bolagets egna siffror.

Nu ökar Splay tillväxttakten med en rekryteringsoffensiv. Edit Brunner anställs som ny Sverigeschef. Hon har en bakgrund inom media och PR från bland annat mediebyrån Mindshare.

“Jag har fascinerats av Splay från första kampanjen vi gjorde ihop och det parallella  universum av kreatörer på Youtube som då plötsligt öppnades upp. Tillsammans ritar vi om mediakartan, vare sig branschen vill eller inte, och det är inte en dag för sent!” säger Edit Brunner i ett pressmeddelande.

Bolaget grundades 2013 och har idag kontor i fem länder. Omsättningen väntas landa på 60 miljoner för 2015.

“Många traditionella mediabolag pratar om kris i branschen, men det handlar ju snarare om att de inte lyckats digitalisera sin verksamhet. Om du, liksom vi, är ett renodlat digitalt mediabolag finns det hur många affärsmöjligheter som helst. Det är nu som annonsörerna på allvar flyttar budgetarna från traditionellt till digitalt,” säger Vigor Sörman som är vd och grundare av Splay.

I våras tog mediehuset klivet in på den tyska marknaden, vilket vi skrev om. För att kunna växa på fler nya marknader har också en ny global ledningsgrupp utsetts.

Här är ett antal av de nyanställda i Sverigeorganisationen:

# Edit Brunner, Sverigechef (tidigare Mindshare)

# Rami Siman-Khodr, Creative Sales (tidigare Egmont)

# Erica Palm, Creative Sales (tidigare Bonnier Publishing)

# Hala Asfar, Creative Sales (tidigare TEDx och Nyheter24)

# Andrea Elgeborn, Talent Manager (tidigare Assefa Kommunikation)

# Kim Svanström, Creative Sales (tidigare Rebels Studios)

# Josefin Brink, Produktionsledare (tidigare Forsberg & Co)

# Fredrika Fry, Talent Manager (tidigare Meter TV)

# Moa Axelsson, Produktionsledare (tidigare Mexiko TV)

# Sandra Stridh, Communitychef (tidigare Monkberry)

# Daniel Strandberg, Producent (tidigare Bleeding Arts Industries)

Läs mer