Sök

Springworks ska göra bilen smart - värderas till 100 miljoner kronor

SpringworksFolksam

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

På torsdagen lanserade Telia sin nya app Telia Sense, med teknik från svenska Springworks. Samtidigt kan vi berätta att Springworks värderades till 100 miljoner när Telia investerade i startupen tidigare i år.

Den nya appen Telia Sense kopplar ihop bilen med din telefon. I den kan bilförare få information om bland annat hastighetetsbegränsningar och hur miljövänligt man kör.

Appen kopplas till bilen genom en liten burk som skickar data till Springworks molnlösning.

“Vi hjälper också till med samarbetspartnernas tjänster i appen. Folksam och Bilia är inte kunder direkt hos oss men vi har en dialog med dem om integrationen i tjänsten”, säger bolagets vd Erik Ramberg.

Människorna bakom Springworks har under flera år jobbat med stora bolag som Volvo, Spotify och King i andra sammanhang. Samarbetet med telekomjätten Telia Sonera är det första samarbetet med ett riktigt storbolag för själva Springworks-lösningen.

“Att integreras med Telia är riktigt stort. Det var den kunden vi helst ville ha”, säger bolagets produktchef Jonas Jepson.

Har ni erövrat Sverige nu?

“Ja, från vårt perspektiv. Sedan ska vi såklart hjälpa Telia att vinna över användarna. Framförallt är vi väldigt glada idag för att vi äntligen kan kommunicera det här som vi har jobbat med i flera år”, säger Erik Ramberg.

Telia har inte bara inlett ett samarbete med bolaget. Vi har tidigare rapporterat om att Telia Sonera har investerat i Springworks. Parterna har dock inte valt att offentliggöra storleken på investeringen.

Enligt handlingar från Bolagsverket som Breakit har tagit del av rör det sig om totalt 30 miljoner kronor i finansiering till en värdering på 100 miljoner kronor. 

Tjänsten kommer till en början att rullas ut i Sverige och på sikt är planen att få ut den på Telias marknader i Norden och Baltikum. Springworks å sin sida nöjer sig inte med Norden och Baltikum.

“Nu ska vi lansera det här tillsammans med Telia. Sedan arbetar vi också med att hitta vår nästa operatör, som då blir på andra marknader såklart. Det som är bra är att det är samma bilar överallt”, säger Erik Ramberg.

Läs mer