Sök

Så ska Spotify charma stjärnorna – släpper ny tjänst för artister

SpotifySpotify Fan Insights

Press

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nu ska det bli lättare för artisterna på Spotify att analysera vilka deras fans är.

Idag meddelade den svenska musiktjänsten Spotify att man lanserat en beta-version av sin nya artisttjänst ”Spotify Fan Insights”. Den nya funktionen, som riktar sig till artister och deras management-teams, hoppas nu göra det möjligt för artister att lära känna sina lyssnare bättre.

I en bloggpost förklarar Spotify att bolaget från och med nu kommer låta artister och skivbolag få bättre information om vilka deras fans är. Bland annat kommer Spotify analysera var deras lyssnarskaror finns, hur de förändras, vilka musikpreferenser lyssnarna har samt hur passionerade de är.

Detta är naturligtvis väldigt intressant och attraktiv data för såväl konsertarrangörer som artisternas management. Den här typen av data fanns inte att tillgå på cd- och vinylskivans tid och kan potentiellt ge underlag till var, när och hur en konsert bör anordnas eller vart en marknadsföringskampanj bör riktas.

Tjänsten är i dagsläget kostnadsfri för skivbolagen och bör således framför allt ses som ett sätt för Spotify att skapa nya mervärden för artisterna. Det kan onekligen behövas, inte minst med tanke på att skeptiska världsstjärnor så som Taylor Swift och Adele i dagsläget bojkottar tjänsten.

Läs mer