Sök

Se upp Spotify – nu släpper Youtube renodlad musik-app

SpotifyYoutubeYoutube Music

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nu släpper Youtube sin musiktjänst – som är en blandning av Spotify, Soundcloud och Youtube.

Det har varit mycket snack om Youtubes nya satsning Youtube Red. En prenumerationstjänst som ger Youtube-tittarna tillgång till reklamfria videoklipp och hela Youtubes musikkatalog.

Men nu släpper Youtube även en renodlad musikapp på bred front, Youtube Music. Den amerikanska musiksajten Billboard har fått en förhandskik på tjänsten, som enligt Youtube själva lanseras idag.

Youtube Music är en streamingtjänst som fungerar som så att när en låt har spelats klart så börjar alltid en ny låt rulla igång. Utifrån din musiksmak formas således oändliga spellistor utifrån Youtubes enorma bibliotek av såväl licenser som egenproducerat innehåll.

Upplägget påminner således om Soundcloud snarare än Spotify, där man satsar hårt på spellistor.

Användarna kan även specificera vilken typ av musik de vill lyssna på i de oändliga spellistorna: Galna, oväntade tips, artister som påminner om spåret som spelas just nu eller mer av samma artist.

Vill man titta på musikvideos och live-uppträdanden relaterade till musiken så finns det tillgängligt bara ett klick bort i appen. Om man bara vill lyssna på ljudet i videon så går det också.

Det är med andra ord en rak konkurrent till Spotify, men med den stora fördelen att musikvideos och egna klipp även finns integrerat. 

Appen är kostnadsfri, men för att funktionerna ska fungera optimalt krävs dock en prenumeration av Youtube Red. Det kostar, precis som Spotify, 99 kronor i månaden.

Vad innebär då detta för Spotify?

Youtube har länge varit en av Spotifys största konkurrenter på musikmarknaden. Enligt rapporten Infinite Dial 2015 så använder 60 procent av Youtubes amerikanska användare tjänsten för att lyssna på musik i dagsläget och 83 procent av 12-24-åringarna uppges i sin tur använda Youtube för att hålla sig uppdaterade när det kommer till musik.

En viktig målgrupp att fånga, både för Spotify och Youtube.

Läs mer