Breakit - Så byggde Felix Kvick nätets Ikea - ökat med 4000 procent på tre år
Felix Kvick, styrelseordförande för Furniturebox. Foto: Sara Lindh.

Så byggde Felix Kvick nätets Ikea - ökat med 4000 procent på tre år

Publicerad 13 nov 2015, kl 23:51

User image
Sara Lindh Visa profil
  • 764 reaktioner
  • Felix Kvick ville ha något nytt att göra – och köpte ett litet möbelföretag. Han digitaliserade hela verksamheten och i dag omsätter Furniturebox närmare 300 miljoner kronor.


    Året var 2001 och Felix Kvick hade precis gått ur ettan på gymnasiet i Norrköping. Men istället för att slappa en hel sommar bestämde han sig för att börja bygga hemsidor i Dreamweaver som han lärt sig i skolan.

    “Jag reggade en enskild firma med namnet Kvickweb och ringde runt till restauranger i området, för det var inte många som hade hemsidor då. Den första som nappade var en thairestaurang. När de frågade vad det skulle kosta slängde jag till med 5.500 kronor.”

    Han minns fortfarande känslan av att ha sålt in sitt första uppdrag. Den har hållit i sig kan man säga.

    Vi träffas vid det stora kontorskomplexet Garnisonen på Östermalm i Stockholm.

    Här huserar bland annat Bisfront, ett konsultföretag inom mötesbokning och möbelsajten Furniturebox. Felix Kvick är grundare och styrelseordförande för båda bolagen.

    “För några år sedan kände jag att jag ville göra något nytt och började kolla upp en mängd idéer. Till slut fastnade jag för möbler på nätet för jag tyckte ingen hade gjort det riktigt bra. Jag hittade Furniturebox och såg att det fanns en potential,” säger Felix Kvick.

    Sommaren 2012 köpte han en majoritetsandel i bolaget, som hade grundats sex år tidigare av Roger Mattisson och Rade Prokopovic. Vid ägarbytet fanns både en webbshop och fysisk butik.

    Under min research hittar jag en intervju med Prokopovic på analyshuset Axiers sajt. I den säger han bland annat att “2015 har Furniturebox över 20 franchisebutiker i Sverige.”

    Så blev det inte riktigt. När Felix Kvick tog över ledningen gjordes strategin om och allt fokus lades på nätet. Butiken i Kungens kurva stängdes ned, sajten byggdes ut med ett större sortiment och logistiken anpassades till den nya modellen.

    “En viktig grej från start var att jobba med högupplösta bilder och filmer där man till exempel kan se en person sätta sig i soffan, för att kompensera att man inte kan känna på eller provsitta den. Vi har även fri retur och frakt som en trygghet för kunden. Det är klart att det kostar pengar för oss men jag tror det är värt det i slutändan.”

    När Felix tog över hade bolaget en omsättning på runt 5 miljoner kronor. Under 2013 hade försäljningen ökat till 84 miljoner kronor för att 2014 landa på strax under 200 miljoner. Prognosen för i år är en ökning med ytterligare 100 miljoner kronor.

    Vid nystarten var man bara en person anställd men idag jobbar över 50 personer på kontoret på Östermalm. Själv är Felix Kvick styrelseordförande men har inget  operativt ansvar. Han jobbar helt med strategi och affärsutveckling och fungerar som bollplank till vd:n Anders Wallstedt.

    “Dels gillar jag att ha en ganska fri roll och sen tror jag det är bättre att våga lämna över ansvaret till medarbetare som är fantastiskt duktiga på det de gör.”

    På en tavla hos kundservice kan man följa den dagliga verksamheten i siffror. Den visar exempelvis hur många mejl som varje person har besvarat och hur många returärenden som har hanterats. På logistikavdelningen några meter bort hänger en stor anslagstavla full av postit-lappar som visar ett schema över DHL:s lastbilar. Centrallagret som är 19.000 kvadratmeter stort är beläget i möbelmeckat Lammhult.

    Så var det inte på våren 2014, då var lagren uppdelade på fem platser. Ett av dem låg i Ljungby hos DHL och en fredag vid 18-tiden fick Felix Kvick ett samtal om att hela byggnaden brunnit ned.

    “Jag skulle ut och äta middag med några kompisar, men fick panikinkalla alla på kontoret och vi jobbade dygnet runt i två dagar. Som tur var hade vi växt så mycket att vi inte hade alla våra grejer där. Det var ju säsong för utemöbler och de fanns på ett annat ställe.”

    Varor för omkring 10 miljoner kronor blev förstörda och Furniturebox fick sätta sig ned och ringa runt till alla drabbade kunder.

    “Det var så klart en kalldusch, men samtidigt var det häftigt med allt vi åstadkom under de här två dagarna. Vi lyckades få fram nya varor relativt snabbt och de flesta kunder hade förståelse.”

    Det är just när det är intensivt som Felix Kvick säger att han jobbar som bäst. Han beskriver sig som en otålig person som alltid tyckt att det har varit viktigt att prestera.

    Det där hemsideföretaget fortsatte han med under hela gymnasiet och inte heller på Handelshögskolan nöjde han sig med att bara plugga. 2006 startade han Bisfront tillsammans med Karl Erik von Bahr, som han gjort lumpen med tidigare.

    “Jag hade några kompisar på Upsales som behövde hjälp att hitta nya kunder och få säljmöten bokade. På den vägen var det. Vi jobbade halvdagar under ett års tid, tills vi insåg att det var ett heltidsjobb. Då fick vi ägna kvällar och helger åt studier,” säger Felix Kvick.

    För tio år sedan var det inte många som rankade sig själva som drömarbetsgivare. I dag vill betydligt fler handelsstudenter bli entreprenörer eller jobba på en startup. Undantag fanns så klart då med, bland annat Klarnas grundartrio.

    “Vi gick på Handels samtidigt och Niklas (Adalberth, reds anm) är fortfarande en av mina närmaste vänner. Man kan bolla saker ihop och vet att man kan lita på varandra. Den senaste tiden har vi har bildat en dj-duo ihop och spelat de senaste house-hitsen blandat med gamla godingar som ‘När vi gräver guld i USA’ på en del nattklubbar. Det är min nya hobby.”

    Vi avslutar samtalet i Furnitureboxs fotostudio nere i Garnisonens källare. Här jobbar tre personer med att fota produkt- och miljöbilder på alla nya möbler.

    Felix Kvick flyttar rutinerat runt både bord, stolar och vaser och säger att han själv är ganska intresserad av inredning.

    “Jag är nog ganska modern och minimalistisk i min smak. Hemma har jag ganska mycket vitt, grått och marmor, det är i alla fall inget färgsprakeri med en miljard grejer.”

    Under tredje kvartalet har e-handeln i Sverige växt med 16 procent, enligt färska siffror från Postnords e-handelsbarometer. Möbler hör till de varukategorier som börjar tar fart på allvar.

    “För oss gäller det att hänga med i förflyttningen från fysisk butik till internet. Ikea är superduktiga och Mio är så klart också en konkurrent offline. Online ser vi däremot inte dem som huvudkonkurrenter utan tävlar mer mot rena e-handlare som exempelvis Trademax.”

    Förutom Sverige finns Furniturebox även i Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

    “Vi har inga planer på att gå in i nya länder i dagsläget. Procentuellt växer vi på bra varje månad även om det i absoluta tal fortfarande är relativt låga nivåer. Vi vill växa lönsamt och organiskt även i utlandet och då tar det lite längre tid,” säger Felix Kvick.

    Namn: Felix Kvick
    Ålder: 31
    Uppvuxen: Norrköping
    Bor: Östermalm, Stockholm.
    Familj: Fyra syskon, mamma och pappa.
    Karriär i korthet: Grundade Kvickweb 2000, Bisfront 2006 och Furniturebox 2012.
    Jobbar bäst: När det är intensivt.
    Den perfekta dagen: När man får utmana sig själv och något nytt händer, både på jobbet och privat.
    Favoritapp: Snapchat.

    Vishal - @disqus_PFsC1nHUEi
    2015-11-16 11:01:13
    Bra jobbat Felix och gänget!!!
    Superted - @disqus_mYDkHM1jJS
    2015-11-15 08:58:57
    Intressant och välskriven artikel!