Sök

Latast på nätet nätet just nu: Adlibris, HBO och McDonalds

UberFootwayKrönika

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Breakits krönikör fortsätter sin resa som frilansande testperson för digitala produkter.

Mitt liv som digital konsument, del 3. och skriver jag om olika digitala tjänster utifrån ett kundperspektiv. Jag har sedan sist testat Uber i London, Berlin och New York.

I alla tre städerna funkar tjänsten bra, men i New York funkar Uber overkligt bra. Alltså, varannan bil på Manhattan verkar vara en Uber. På andra sidan Atlanten har Uber också kommit längre i sin produktutveckling.

Den första fråga som kommer upp när man slår på appen i USA är om jag vill spara pengar eller jag vill komma fram snabbt. Som kämpande entreprenör blir svaret ofta det första, jag vill hålla nere kostnaderna.

Då erbjuds jag Pool: att dela bil med någon annan. Efter midnatt och en rejäl barrunda kan detta vara nervöst: vill du verkligen få in ytterligare en påverkad person i bilen och dra ut på resan när du ska åka hem och hångla?

Men nu har jag testat Uber Pool flera gånger och det fungerar suveränt.

Att hitta ytterligare en nattfjäril som vill från The Standards High Line till Washington Heights tar bara någon minut extra, samtidigt som kostnaden halveras från 49 dollar till 27. Ubers långsiktiga strategi är att börja konkurrerar med lokaltrafiken. Målet är att samordna fyra personers färdväg i samma bil. Jag är övertygad om att man kommer att lyckas.

På vår sista resa med Uber i New York ut till JFK lyckades mitt sällskap glömma sin iPhone i baksätet. Han svor och undrade varför han var så korkade att han la luren i bakfickan. Vi ringde chauffören, men hen svarade inte. Surt.

Men dagens efter kom ett mejl från Uber som berättade att hen hittat vår telefon i baksätet. Det är vad jag kallar service. Här har många digitala aktörer mycket att lära.

I fredags köpte jag Ryan Gattis “Sex dagar” på Adlibris. När pengarna dragits på mitt kontot får jag beskedet e-boken inte kan laddas ner. Jag mejlar kundtjänst och undrar varför man tar 118 kronor för en tjänst som kan inte kan leverera. Inget svar.

Samma kväll vill jag titta på The Knick på HBO Nordic, men denna gång kommer  jag inte ens in på sidan. Jag mejlar kundtjänst via deras Facebook sida, men har ännu inte  fått ett svar.

Lika lata är kundtjänsten på McDonalds.

Undrade i söndags på Instagram varför den miljövänliga kycklingburgaren kostar 5 kronor mer än ostburgaren i mitt Happy meal. Har ännu inte fått något svar. Alltså, hur ointresserade av sina kunder får ett varumärke bli?

Nyligen intervjuade jag Sara Wimmercranz på Footway, Nordens största e-handlare inom skor. Här är Saras syn på kundtjänst:

“Vi har ett enormt kundfokus och har låtit kunden vara med och bygga bolaget. Kundnärhet börjar med att man förstår kunden. Det gör man genom att veta vilken data som är relevant och hur den ska användas. Vi som e-handlare har data på allt, exempel vad kunden tittar på och INTE köper. Människor upplever dålig kundservice överallt, hela tiden. Ändå hävdar alla företag att kunden är det viktigaste som finns. Vi bestämde oss för att återuppfinna kundrelationen, det vill säga riktigt bra kundinsikt. De vanliga skoaffärerna har 600-700 skor i lager, då blir det bara plats för säsongsmode. Vi har inte det problemet, vår strategi är mer long tail och kunden kan därför bestämma. Majoriteten av våra kunder är kvinnor. De köper fler skor, men också till hela familjen. Och till och med till sina män. Kunderna äger vårt varumärke. Deras upplevelse är också det viktigaste och därför är också kundtjänsten helt central hos oss, vi har ingen marknadsavdelning.”

Alltså, att många har mycket att lära av Footway är uppenbart. Till Adlibris försvar kan sägas boken gick att ladda ner nästa dag. Och nu efter helgen kommer jag in på HBO Nordics sida. Det är konstigt att sidan illegala konkurrenter fungerar bättre… Efter lunch på måndag får jag svaret att jag ska rensa min cache.

PS: Försökte även få tillbaka mina 2 procent via Refunder på mitt Adlibris-köp, men det funkade inte heller...

Läs mer