Sök

Tidyapp utmanar Hemfrid – köper Helplings svenska verksamhet

TidyappHelpling

Mikael Mortensen och Peter Stier. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

När Mikael Mortensen hörde att Helpling skulle lägga ned verksamheten i Sverige hörde han direkt av sig till grundarna. Nu har hans bolag Tidyapp köpt upp sin forna konkurrent.

Den Rocket Internet-backade städtjänsten Helpling blev en kortlivad historia på den svenska marknaden. Efter bara några månader lämnade bolaget Sverige på grund av omstruktureringar i bolaget, vilket vi skrev om i början av oktober.

Det fick Mikael Mortensen, grundare och vd på konkurrenten Tidyapp, att agera.

“När Helpling klämtade klockan kontaktade jag grabbarna i Berlin. De blev intresserade direkt. För oss är det en strategiskt klockren affär, sedan vi lanserade appen i april har vi fokuserat på volym,“ säger Mikael Mortensen.

Vi träffas på kontoret i centrala Stockholm där bolaget ganska nyligen har flyttat in. Härifrån ska fyra anställda och tre kontorshundar utmana städjättar som Hemfrid och Homemaid. Migreringen av Helplings system är redan i full gång.

Förvärvet innebär att Tidyapp kan införliva Helplings 750 prenumerationskunder och ett 90-tal städare i sin egen plattform. Hur mycket de har fått betala vill Mikael Mortensen inte avslöja, men hans bolag är inte det enda som har varit inne och nosat på Helplings kundbas.

“Trots vår litenhet har vi fördelen av att vår plattform håller högsta nivå och att affärsmodellen är så lik deras. Jag skulle inte säga att de valde oss men det var det snabbaste sättet att kunna lämna över sina kunder till en annan verksamhet,” säger Mikael Mortensen.

Helplings plattform kan liknas vid ett städbranschens Uber, Vint eller Urb-it.

Enskilda städentreprenörer kopplas ihop med privatpersoner som vill få hemmet rent och bolaget tar 20 procent i kommissionsavgift på de bokade uppdragen.

Hittills har Tidyapp bara arbetat med städfirmor men tänker nu fortsätta på Helplings spår.

“Om allt funkar som vi tror och hoppas så kommer vi ta in fler städare som är egenföretagare och även ha plattformen öppen för firmor. Kunderna kan betygsätta och föredra en viss städare, all bokning och kommunikation sker via appen,” säger Peter Stier, verksamhetschef på Tidyapp.

Riskkapitalbolaget Vidici Ventures, där Mikael Mortensen, är partner, äger majoriteten av Tidyapp. I år väntas omsättningen landa på 200.000 kronor medan prognosen för 2016 är 4 miljoner kronor.

För att kunna öka tempot krävs mer pengar i kassan och planen är att ta in 5 miljoner kronor i externt kapital. Samtal förs med investerare men ingenting är klart i nuläget.

Konkurrenter som Hemfrid och Homemaid omsätter hundratals miljoner kronor men bolagen har inte hängt med i den digitala utvecklingen, menar Mikael Mortensen.

“Det är uppenbart att de behöver konvertera och digitalisera sina verksamheter, men det är stora organisationer och kommer att ta tid. Det är vår fördel. Jag hoppas att vi ska bli en ännu större konkurrent genom att privatpersoner tjänar vettiga pengar på att städa via oss och kunden upplever en snabbhet och enkelhet,” säger Mikael Mortensen.

Både han och Peter Stier använder själva appen för att boka städning på regelbunden basis.

“I går gick jag från kontoret vid 22, så när ska jag hinna? Och när jag väl hinner vill jag göra något annat. Jag har en hund som kräver resten av dagens uppmärksamhet och har ingen lust att stå och städa i tre timmar när jag kommer hem från jobbet,” säger Peter Stier.

Läs mer