Sök

Hård kamp om prisjämförelser på nätet – nu släpps ännu en tjänst

Benchtell

Skärmdump, Benchtell.com

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Benchtell ger sig in i prisjämförelsekampen på nätet - och tror sig ha hittat en helt egen målgrupp.

Det kryllar av jämförelsesajter, som till exempel Prisjakt och Pricerunner, i Sverige. Man jämför elkostnader, telefonabonnemang, lånevillkor eller vilka andra produkter som helst. Allt har en egen nisch.

Det påpekade inte minst den danske prisjämföresejätten Trustpilots vd, Peter Mühlmann, när vi intervjuade han tidigare år. Han konstaterade bland annat att fenomenet är särskilt populärt i Sverige.

“Det är säkert 20 gånger fler prisjämförelsesajter i Sverige än i andra länder”, sade han då.

Gemensamt har de svenska sajterna, förutom själva jämförelsen, att de riktar sig primärt mot privatpersoner.

Men nu har entreprenörerna bakom den nya sajten Benchtell tänkt nytt. De väljer istället att fokusera på avtal mellan företag.

“Idén har vi i bolaget kommit på gemensamt. Den springer ut från att alla vi i bolaget har haft någon form av ansvar för olika avtal och upplevt att det är svårt att skaffa någon ordentlig koll på det. Det gäller både avtalen man redan har och vilka möjligheter som finns. Man gör ofta det lite med vänsterhanden om det inte är väldigt stora avtal”, säger Magnus Elg, vd och medgrundare för Benchtell.

På sajten kan man lägga upp sina egna avtal och få dem betygsatta efter att de har jämförts med andra, liknande avtal. Jämförelsen på sajten bygger på att andra bolag har laddat upp sina avtal. Bolaget bygger med andra ord en crowdsourcad databas över alla möjliga avtal.

“Det baseras på idén om delningsekonomin. Man delar kunskap med varandra så att det blir bättre för alla”, säger Magnus Elg.

Ett problem de har tvingats gå runt är dock att de flesta företag inte vill avslöja vilka avtal de har.

“Vi har gjort det så att man inte ser exakt vilka andra avtal ens egna avtal jämförs med. Istället får man ut ett betyg på olika parametrar. Det är inte bara pris utan gäller även andra avtalsvillkor”, säger han.

Bolaget är bara ett halvt år gammalt och är till stora delar självfinansierat. Bolaget har dock även plockat in totalt 350.000 av Almi Innovation och Almi Invest.

"Men i övrigt är det vår egen tid och våra pengar som har drivit bolaget”, säger Magnus Elg.

Tidigare har de varit helt fokuserade på utvecklingen av produkten. Men nu när tjänsten är ute ur testfasen och lanseras flyttas fokuset något.

“Allt bygger på användargenererad data så det är viktigt för oss att få många användare. Annars blir avtalsjämförelserna för trubbiga”, säger Magnus Elg.

Läs mer