Sök

Därför kan svenska Myfc bli räddningen för bränslecellen

MyfcToyotasmartphone

T.v. Myfcs mobilladdare, Foto: Pressbild. T.h. Toyotas nya bränslecellbil, Foto: Flickr/Maurizio Pesce

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Batteriet har klar fördel gentemot bränslecellen i kampen om framtidens elförsörjning. Men nu dyker svenska Myfc upp som en potentiell räddare i nöden.

Bränslecellbilen har hajpats som framtidens färdmedel i decennier. Fast hittils har väldigt lite konkret kommit ur de visonära drömmarna.

Men nu kan faktiskt framtiden vara här - senare i år lanserar Toyota sin första bränslecellbil och Honda släpper sin modell 2016.

I Europa och USA verkar dock de flesta bilproducenterna ha bestämt sig för att det är elbilen som är framtiden. Kanske har de gjort rätt val. Elbilen ligger bokstavligt talat flera mil framför bränslecellbilen i utvecklingen. Som exempel kan man ta Tesla Model S räckvidd på 500 kilometer mot Toyota Mirai som stannar efter mindre än halva den distansen.

Frågan är om inte bränslecellen är lite sen på bollen inom fordonsindustrin.

Det svenska startupbolaget Myfc har däremot riktat in sig på ett helt annat användningsområde. I december släpper de sin senaste produkt Jaq, som är en portabel mobilladdare. Med den kan man ladda sin telefon var som helst.

Ett speciellt "bränslekort" i själva bränslecellen som är ungefär lika stor som en mobiltelefon är kärnan i lösningen. Vatten, salt och en hemlig cocktail av ämnen omvandlas till vätgas som sedan blir till el när man sätter in bränslekortet i cellen.

“Vi gör med el som Nespresso gör med kaffe. Man har själva maskinen som en del och sedan köper man kaffekapslar, eller bränslekort i vårt fall, efter behag. Ett kort håller för att fulladda mobilen en gång”, säger Björn Westerholm, vd på Myfc.

I dagsläget kan man fråga sig hur nödvändig den här prylen är. Dagens mobiltelefoner må ha begränsad batteritid men det är inte alla som behöver ladda telefonen flera gånger om dagen. Björn Westerholm medger att kanske inte absolut alla är i målgruppen i dagsläget.

“Nu är det främst early adopters och millenials vi riktar oss mot. Såklart är det också för folk som använder sin telefon väldigt mycket. Antingen för att de är väldigt sociala digitalt eller för att de använder den mycket i sitt arbete”, säger han.

På sikt tror han dock att det kan bli vanligare att människor att använder bränsleceller för att ladda telefonen.

“Absolut! Batteriutvecklingen hänger inte med alls. Kapaciteten ökar bara med två-tre procent per år. Det kommer inte att räcka i längden”, säger han.

Vidare berättar han att Telia tror att datatrafiken i mobiler kommer öka med 20.000 procent de närmaste fem åren. Han hävdar även att “Moores lag”, alltså att processorkraften dubblas vartannat år, kommer att gälla för mobiltelefoner i tio år till. Det kommer med andra ord krävas mycket mer energi för att driva framtidens telefoner.

Men vägen mot renare el och välutvecklade bränsleceller är inte billig. Sedan 2009 har Myfc tagit in över 200 miljoner kronor för att utveckla både själva cellen och bränslekorten.

Olle Johansson, vd på elkraftsorganisationen Power Circle, tror att kostnaden kommer att vara ett stort hinder för bränslecellen. Särskilt inom bilindustrin.

“Driftskostnaden för elbilar ligger på bara ett par kronor per mil. Vätgasen till bränsleceller kan vara dyr att ta fram så det kan bli svårt att konkurrera med att använda el direkt som drivmedel ”, säger han.

Samtidigt påpekar han att bränsleceller kommer att spela en viktig roll i energibranschen i framtiden. Dock kanske inte just på privatfordonsmarknaden.

“Jag tror att energilagring blir den stora grejen för bränslecellteknologin. Det är lättare med långtidslagring av vätgas än batteriar, både när det gäller att lagra i stor skala och att det kan lagras längre. Det kan dessutom bli stort inom tungtransport. I till exempel stora lastbilar eller fartyg kan batteriets vikt blir ett problem. Då har vätgasen en fördel”, säger Olle Johansson.

Björn Westerholm på Myfc tror också mycket på vätgasen som energilagringsform men tror samtidigt att det kommer att bli stort bland bilar.

“I min bok så är det här med elbilsmarknaden bara en “road bump”. Batterier är dyra, de har låg lagringskapacitet och går slut ganska fort. I slutändan kommer elmotorerna att drivas av bränsleceller tror jag”, säger han.

Läs mer