Sök

Spotify-konkurrenten Rhapsody slår sina påsar ihop med Twitter

SpotifyTwitter

Breakit

Breakit

Spotify-konkurrenten Rhapsody gör nu hela sin katalog med cirka 34 miljoner låtar tillgängliga att dela med sig av på Twitter.

Enligt Rhapsody, som har 2,5 miljoner användare i 30 länder, varav hälften är i USA, är det första gången som musik kan infogas direkt i tweets.

Rhapsody-användare i USA kan från och med tisdagen tweeta låtar direkt från appen och vilken Twitter-användare som helst kan därefter spela upp låten och retweeta vidare. Det krävs alltså inte att Twitter-användarna är betalande Rhapsody-användare.

Enligt Ethan Rudin, finanschef på Rhapsody, är målet att komma "tillbaka till de dagar då du kunde lämna över ett kassettband eller en CD till någon och hjälpa människor upptäcka nya band".

Rudin är heller inte orolig att konkurrenter som Spotify och Rdio ska ta efter och införa en liknande funktion.

"Vi vill att våra konkurrenter kopierar oss. Vi är de första som gör det här och vi förlitar oss bara på det faktum att vi har varit riktigt, riktigt snabba", säger han.

LÄS MER: Jay-Z ser ut att bli ägare till Spotify-konkurrent

Twitter drev för ett par år sedan projektet #music som var ett försök att slå sig in i musikbranschen. Det misslyckades dock och stängdes ner.

I maj 2014 cirkulerade uppgifter om att Twitter övervägde att köpa ljudtjänsten Soundcloud, grundad av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, i ett nytt försök att få in en fot inom ljudunderhållning. Den affären blev dock inte av.

Finwire/Breakit

LÄS MER: Apples nya Spotify-konkurrent kommer i juni

Läs mer