Sök

Nu ska slottet byggas – Castle lockar till sig tunga investerare

CastleSäkerhet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Kan alla sajter bli lika säkra som en bank? Det lilla Malmö-bolaget Castle tror det. Nu får företaget in riskkapital från bland andra Lifesums vd Henrik Torstensson.

Totalt sett har bolaget tagit in motsvarande 2,3 miljoner kronor, vilket bland annat kommer att användas till utvecklingen av bolagets nya säkerhetstjänst för webbinloggningar.

Men grundarna Johan Brissmyr och Sebastian Wallin har inte bara varit på jakt efter det i sammanhanget blygsamma kapitalet.

”När vi bestämde oss för att ta in kapital var det framför allt för att få in de åtta änglarna och deras extremt stora nätverk”, säger grundaren Johan Brissmyr.

Bland investerarna återfinns namnkunniga profiler som Erik Byrenius, medgrundare av sajten Onlinepizza som sedermera såldes till Delivery Hero, den brittiske affärsängeln Tim Jackson samt Lifesums vd Henrik Torstensson. Även Hampus Jakobsson, som sålde sitt bolag TAT till Blackberry, Anders Frankel, Johan Lorenzen och Fredrik Nylander finns med på listan.

Finansieringsrundan leddes i sin tur av det amerikanska Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Sparklabs, där Frank Meehan blir den störste externa ägaren.

Enligt Johan Brissmyr bidrar investerarna med trovärdighet till bolaget.

”För oss är de väldigt viktiga. Vi har inte gjort sålt några bolag tidigare samtidigt som vi gör en säkerhetsprodukt, vilket innebär att folk ställer högre krav. De här investerarna kommer hjälpa oss att nå ut”, säger han.

Tanken med Castles nyutvecklade tjänst är att säkerheten för inloggningar på sajter och webbkonton på ett enkelt sätt ska kunna höjas till så kallad bankklass – något som tidigare bara varit möjligt för de allra största bolagen.

Tjänsten spärrar automatiskt konton med misstänkta beteenden, meddelar användaren om någonting verkar misstänkt samt tillhandahåller andra typer av säkerhetsverktyg för motverkan av bedrägerier.

Det kan exempelvis jämföras med de varningsmeddelanden som skickas ut i samband med att okända datorer loggar in på ett privat Facebook-konto.

”Vi kollar användarbeteenden och meddelar när något avviker. De stora spelarna har ju redan detta, som Google och Facebook, men det här gör att även mindre aktörer med mindre resurser kan ha samma intelligens”, säger Sebastian Wallin.

”Idag uppmanar de flesta sajter sina användare att ha långa, svåra lösenord som man byter ofta. Men det är inte en långsiktig lösning. Det här är ett skydd för den stora massan”, säger Johan Brissmyr.

Siktet är nu instället på den amerikanska marknaden.

”En Dropbox-liknande tjänst är en optimal kund för oss. Men målet är att våran teknik ska sitta på tiotusentals sajter”, säger Johan Brissmyr.

Läs mer