Sök

Antikrusning på nätet - nu är online störst för anrika Bukowskis

AuctionetBukowskisAuktioner

Från vänster: Bukowskis styrelseordförande Anna Karin Laurell och huvudägaren Lukas Lundin.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Auktionshuset som säljer dyra tavlor och antika möbler har i år för första gången större omsättning från e-handel än från traditionella slagauktioner.

När den ryske konstnären Vladimir Makovskis målning “Bröllopsföljet” såldes tidigare i år för 2,6 miljoner kronor hördes inte de klassiska orden “första, andra, tredje - såld!”. Orsaken: Tavlan såldes på en digital auktion via Bukowskis sajt.

Auktionshusets vd Anna Karin Laurell säger att hon märker av ett trendbrott: Den en gång så konservativa branchen har börjat förändras.

“Vi märker en förändring i människors beteende. Det är allt fler kunder som vill sköta hela försäljningen via sajten. Det beror på att det har en rad fördelar, till exempel att du kan sälja 1900-talskonst när du vill på året i stället för att invänta nästa auktion som har just det temat”, säger hon.

Förändringen märks i bolagets räkenskaper. Enligt Bukowskis har onlineförsäljningen ökat med 22 procent hittills i år, jämfört med motsvarande period i fjol.

E-handeln beräknas omsätta mellan 140 miljoner och 150 miljoner kronor totalt i år, med en total omsättning på 225 miljoner. Därmed är onlineintäkterna nu för första gången större än intäkterna från klassiska slagauktioner.

Den logiska följdfrågan blir förstås: Är slagauktionen död? Bukowskis huvudägare Lukas Lundin, främst känd för sina investeringar i oljebolag och gruvor, tror inte det.

“Det måste bli mer exklusivt med den fysiska auktionen. Det ska vara riktigt hög kvalitet. Man ska komma ihåg att vårt varumärke är det bästa vi har. Bukowskis är ett så otroligt starkt namn och det måste vi vårda”, säger Lukas Lundin.

Än så länge har bolaget inte valt att expandera onlinekonceptet till fler länder. Lukas Lundin öppnar för att det kan ske i framtiden, men säger att mycket kring logistiken måste lösas först.

“Vi ser att de stora auktionshusen internationellt, som Sotheby’s och Christies, alla har samma problem. Vi i den här branschen har ingen vana av e-handelskunder som vill ha sina prylar levererade efter ett par dagar. Ofta tar det tre veckor att få hem en stor möbel. Där ska vi bli mycket bättre. Vi ska lära oss av de största e-handlarna”, säger han.

För att förbättra logistikapparaten har bolaget bland annat flyttat sitt lager från centrala Stockholm till industriområdet Västberga i Stockholms södra förorter, där det finns större och bättre anpassade lagerlokaler. Dessutom anställer Bukowskis fler personer med e-handelskompetens.

Anna Karin Laurell säger att Bukowskis alltid kommer att vara en plattform för mer exklusiva föremål, till skillnad från till exempel Tradera, men att digitaliseringen ändå är ett led i att göra antikviteter mer tillgängliga för alla.

“Det är nog en del som är lite rädda för att komma hit till våra klassiska lokaler. Om vi kan möta dem på sajten och få dem intresserade kan så klart vara början till nya fruktbara kundrelationer”, säger hon.

Att Bukowskis expanderar inom onlineförsäljning innebär förstås potentiellt tuffare konkurrens för renodlade onlineaktörer i branschen som Auctionet men potentiellt också en positiv möjlighet för auktionsplattformen Barnebys, som samlar objekt från olika auktionssajter (bland annat Bukowskis) och hjälper till med att marknadsföra dem.

Läs mer