Breakit - Nu ska finska Venuu ta över Sverige - med ett Airbnb för eventlokaler
Stockholmsteamet som ska ta över Sverige åt Venuu. Foto: Emil Sjölander

Nu ska finska Venuu ta över Sverige - med ett Airbnb för eventlokaler

Jonas de Lange
Jonas de Lange
08 okt 2015, kl 07:41

På torsdag lanserar finska Venuu sin samlingssajt för alla Stockholms eventlokaler. Samtidigt tar bolaget in färskt riskkapital.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
08 okt 2015, kl 07:41

Venuu fungerar ungefär som ett airbnb för olika typer av eventlokaler. Det kan vara festlokaler för bröllop, studentfester eller konferenshotell. Uthyrarna lägger själva upp sina lokaler och den som behöver hyra en lokal går in och söker.

“Planen är att på sikt få in alla eventlokaler i Sverige på sajten, från de minsta träkojorna till de största konferenshotellen. Vi vill göra Google onödigt när man letar efter en eventlokal”, säger marknadschefen i Sverige, Axel Bergström.

Sajten påminner i mångt och mycket om andra aggregeringssajter som bokalokal.nu och lokalagenten.se. Enligt Axel Bergström skiljer bolaget sig dock från dessa, främst när det gäller intäktsmodellen.

“Många av våra konkurrenter kör med en fast avgift för att uthyrarna ska få lägga upp sina lokaler på sajten. Vårt system är helt provisionsbaserat så det finns ingen förlust i att lägga upp sina lokaler hos oss. Vi tror att det kommer göra att vi snabbt får ett större utbud och en bättre tjänst. Det är så vi ska bli bäst”, säger han.

I Finland har bolaget på kort tid blivit en av de största samlingsplatserna för olika typer av eventlokaler och mottar bokningsförfrågningar för närmare 14 miljoner kronor (1,5 miljoner euro) i månaden. Omsättningen har dock inte tagit fart riktigt än.

“Förra året omsatte bolaget ungefär en miljon och i år siktar vi på det dubbla. Det är för det första inte alla bokningsförfrågningar som blir till någon faktisk bokning. Sedan tar ju inte vi hela lokalhyran själva heller, vi tar bara en liten del av den”, säger Axel Bergström.

För att klara av Sverigelanseringen har bolaget tagit in fyra miljoner kronor i kapital från finska riskkapitalbolag. Pengarna har använts helt och hållet till att anställa folk i Sverige.

“Nu är vi tre pers som jobbar här med fullt fokus på Stockholm först. När vi känner att vi har anpassat produkten till den svenska marknaden släpper vi bromsen och kör för fullt i hela landet. Sedan blir det Europa och till slut resten av världen”, säger Axel Bergström.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel