Sök

7 sociala medier som få känner till - men som är större än Snapchat

TwitterLinesnapchat

Foto t.v: Flickr/Pascal Maramis

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Snapchat värderas till 134 miljarder kronor. Trots det finns bolaget inte ens med bland de tio mest använda sociala apparna i världen.

På måndagen skrev Breakits krönikör Emanuel Karlsten en matig analys av den nysläppta rapporten Svenskarna och Internet. Den största ögonbrynshöjaren i rapporten var att hela 62 procent av alla unga svenskar använder fotoappen Snapchat - varje dag.

Sverige i all ära - men vi är trots allt mindre än 10 miljoner människor. På global basis är Snapchat långt i från dominerande.

PR-byrån We Are Social har sammanställt en lista över de mest populära sociala medierna i världen. Facebook ligger, inte helt otippat, i topp med nästan 1,5 miljarder användare. Men i övrigt består listan ungefär till hälften av företag som kanske inte så många känner till här hemma i Sverige.

Här är sju sociala medier som kan mäta sig med amerikanska giganter som Twitter och Instagram.

Line: Nummer 15 på listan med 211 miljoner användare

Line är en chattapp som har utvecklats i Japan. Användarna kan dela text, bilder, rörlig bild och prata med varandra genom appen.

Sina Weibo: Nummer 14 på listan med 212 miljoner användare

Sina Weibo är en mikroblogg som påminner mycket om Twitter. Till exempel är inläggen begränsade till 140 tecken. Man kan använda hashtags eller återge någon annans inlägg likt en retweet.   

Viber: Nummer 12 på listan med 249 miljoner användare

Viber är en chattapp som påminner mycket om Facebook-ägda Whatsapp och tidigare nämnda Line. Med Viber kan man även ringa med appen mellan mobiler.

Baidu Tieba: Nummer tio på listan med 300 miljoner användare

Baidu Tieba är enligt rapporten nästan exakt lika stort som Google Plus och Skype. En annan likhet med Google Plus är att det sociala nätverket ägs av den kinesiska sökjätten Baidu, som brukar kallas Kinas svar på Google.

Wechat: Nummer sex på listan med 600 miljoner användare

Wechat är en chattapp som har utvecklats av det kinensiska techbolaget Tencent. Appen är större än både Twitter och Instagram. Den absoluta majoriteten av användarna finns i Kina. Enligt en rapport från augusti 2014 var bara ungefär 15 procent av deras användare utanför hemlandet.

Qzone: Nummer fem på listan med 659 miljoner användare

Även Qzone är en Tencent-produkt. Det sociala mediet påminner om Facebook med den stora skillnaden att användarna betalar för olika typer av extramaterial. Det kan till exempel vara att få en särskild bakgrund på sin profil.

Tencent QQ: Nummer tre på listan med 843 miljoner användare

QQ är Tencents flaggskepp och är vid en första anblick väldigt lik Wechat. Skillnaden är att QQ har betydligt bredare funktionalitet. Den kan användas som till exempel mejlklient, antivirusprogram eller för att streama livevideo. Tjänsten ligger ungefär 50 miljoner användare bakom Facebookägda Whatsapp på topplistan.

Gemensamt för aktörerna ovan är att de är baserade i Asien. Internetanvändadet ökar lavinartat på kontinenten, där en majoritet av nästa miljard uppkopplade människor på jorden finns.

Sammanställningen är baserad på de senaste beskeden från bolagen själva. Hela sammanställningen går att läsa här.

Läs mer