Sök

Tunga startupprofiler backar Chalmers nya startupsatsning

Chalmers venturesLet's dealGöteborg

Foto t.v: JESSICA GOW / TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Let’s Deal-grundaren Alexander Hars och Spotify-grundaren Martin Lorentzon är bland de nya ambassadörerna som ska uppmuntra chalmersstudenter att starta eget.

För bara några veckor sedan lämnade Alexander Hars vdposten på Let’s Deal. Nu är han en av ambassadörerna för Chalmers nya storsatsning.

“När jag fick förfrågan blev jag jätteglad! Jag har själv pluggat på Chalmers och startat ett företag i en av deras inkubatorer. Det känns jättekul att få ge tillbaks lite”, säger han.

Exakt vad ambassadörernas uppgift blir är inte helt solklart. Men för Alexander Hars del blir det i alla fall inget operativt ansvar.

“Just nu är det väl att det behövs förebilder som har någon koppling till Chalmers eller Göteborg. Sedan får vi se framåt vad vi kan bidra med. Man kanske håller någon föreläsning till exempel”, säger han.

Med den nya satsningen slår Chalmers ihop sina existerande incubatorer Encubator och Chalmers Innovation. Totalt har Chalmers Venture garanterat 300 miljoner fördelat på tio år som ska satsas på chalmersstudenternas bolag. Summan kommer att fördelas på 20-25 bolag efter vilka bolag de tror mest på.

“Det har inte varit så mycket fokus på det men ett av de viktigaste målen, tycker jag, är att skolan har sagt att häflten av studenterna ska ha någon form av entreprenöriell erfarenhet innan de utexamineras. Det är ju skitbra att alla får testa på lite hur det är”, säger Alexander Hars.

Hars startade sitt första bolag i Göteborg 2002, vilket man kan läsa om i vår stora intervju med honom. Då var startupscenen i Göteborg en helt annan än den är idag.

“På den tiden var det ju nästan fult att vara entreprenör. Ingen ville bli det när de pluggade. Nu är det precis tvärt om, alla vill jobba som entreprenörer. Göteborg kan bli ännu bättre för startups och jag tror att det här kan vara en viktig del av det”, säger han.

Läs mer