Sök

E-handel i mobilen skjuter i höjden – allt fler skippar datorn

Dibse-handel

Foto: Pressbild Dibs

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

På tre år har andelen mobilköp ökat från 16 procent till 42 procent, enligt betalbolaget Dibs årliga e-handelsrapport.

Allt fler svenskar verkar genomföra hela sin köpresa i mobilen eller surfplattan. Närmare hälften av konsumenterna (42 procent) säger sig ha e-handlat i en mobil enhet de senaste tre månaderna. Om man jämför med 2012 är det en ökning med 163 procent.

“Det har inte varit svårare att handla i mobilen utan min tolkning är att det har varit svårare att betala. Du ska skriva in ditt kortnummer och förr var det inte samma 3G-täckning så köpet kunde avbrytas. Nu finns det många lösningar där du lagrar ditt kortnummer,” säger Daniel Larsson, vice vd på Dibs.

Undersökningen bygger på 5.000 internetanvändare i Sverige, Danmark och Norge och har genomförts av Yougov på uppdrag av Dibs. Resultatet visar att det är viktigt med mobilanpassade sajter. 39 procent svarar ja på frågan i fall de har avbrutit ett köp för att sajten inte var anpassad för smartphone.

“Eftersom de flesta köpen fortfarande sker på datorn känner man kanske som e-handlare inte samma stress över det. Men jämför man med datorn går den mobila e-handelsutvecklingen snabbare. Nu är alla redo, infrastrukturen finns och uppkopplingarna är bra. Det blir ett helt annat tryck,” säger Daniel Larsson.

Varför väljer man då att handla via mobilen?
 

“65 procent svarar att den är närmast till hands, 30 procent använder en app och 20 procent har svarat att de handlar när de får erbjudanden via mejl. Man använder ju mobilen i större utsträckning på alla sätt,” säger Daniel Larsson.

Många tror att e-handel främst handlar om att köpa varor på nätet, men det är tjänster - och då främst resor - som står för den allra största delen. Vi både researchar och bokar via nätet och totalt står reseinköpen för nästan hälften av svenskarnas e-handelsbudget.

Att prenumerera på varor och tjänster på nätet är också en växande trend. Matkassarna har ändrat hur många, särskilt barnfamiljer, planerar matlagning och matinköp. Drygt var femte barnfanilj köper matkassar jämfört med 7 procent av de unga vuxna utan barn.

“Det är också överraskande många småbarnsfamiljer och hushåll som har en videostreamingtjänst som Netflix eller HBO. Även där handlar det nog säkert om att köpa lite tid hemma som förälder,” säger Daniel Larsson.

Läs mer