Sök

Readly tvingas stänga ner i Stockholm - personal sägs upp

Readly

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Även personal på huvudkontoret i Växjö måste sluta men finansieringen är nu säkrad för ytterligare minst ett år.

Vid 16-tiden på måndagen mailade Readly-chefen Per Hellberg ut beskedet till media att bolaget kommer genomföra personalneddragningar samtidigt som storägaren Zouk Capital lovat att gå in med ytterligare pengar.

När Breakit kort därefter når Per Hellberg uppger han att kontoret i Stockholm med fem anställda kommer att stängas. Även personal på huvudkontoret i Växjö berörs av förändringarna men det är i dagsläget oklart hur många som får sluta.

”Vi diskuterar de frågorna just nu. Det är inte klart hur många som måste sluta. Men i Växjö har vi till exempel haft en del projekt på utvecklingssidan som nu är klara och där kan vi behöva dra in lite”, säger Per Hellberg.

Readly har också kontor i USA, England och Tyskland och på samtliga ställen kan neddragningar bli aktuella. Orsaken till att personal sägs upp är helt enkelt att verksamheten inte lyft på det sättet som ägarna hoppats på. Startåret 2013 uppgick intäkterna till 3 miljoner och i fjol stannade omsättningen på 15 miljoner kronor. Samtidigt ökar förlusterna kraftigt från minus 15 miljoner 2013 till minus 94 miljoner kronor för 2014. När nästan halva året har gått är Readlys prognos för 2015 att förlusten ska bli 115 miljoner kronor.

Nu hoppas dock vd Per Hellberg att finansieringen ska vara säkrad till och med 2016. 

”Vår huvudinvesterare Zouk Capital har garanterat huvuddelen av en företrädesemission som vi räknar med att ha klar under andra delen av oktober månad”, säger Per Hellberg.

Exakt hur mycket pengar som ska komma in från ägarna vill Per Hellberg inte uppge men enligt det prospekt som gått ut till investerare handlar det sammanlagt om närmare 150 miljoner kronor. Av den summan har ungefär 50 miljoner kronor kommit in tidigare i år.

”Vi tar in pengar i etapper men det här beskedet från Zouk Capital ger oss en helt annan säkerhet än vi hade tidigare”, säger Per Hellberg.

Readly byter nu delvis strategi och kommer att lägga mest kraft på de olika distributionspartners som man tecknat avtal med. Det handlar bland annat om Telia, Deutsche Telekom och SAS.

”Vi ska även i fortsättningen lägga pengar på digital marknadsföring men det är på partnerskapen vi ska ha vårt primära fokus framöver”, säger Per Hellberg.

Readly har haft en skakig resa så här lång - har det blivit som du trodde från början?

”Man är alltid missnöjd med takten och vill att det ska gå fortare. Men det är klart att det tagit längre tid än vi trodde", säger Per Hellberg.

Läs mer