Sök

Klarna missar målen i USA och sparkar tiotals mellanchefer

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna. Foto: Ann Jonasson.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det svenska betalbolaget Klarna lever inte upp till sina USA-ambitioner. Dessutom är flera chefer på väg bort.

Det är närmare två år sedan som det svenska betalbolaget Klarna gjorde intåg på den amerikanska marknaden. Satsningen gick loss på runt 100 miljoner dollar, motsvarande 820 miljoner kronor. I augusti samma år värderades Klarna till 19 miljarder kronor.

Sedan dess har värderingen stått still, vilket Breakit tidigare har rapporterat om.

Nu skriver Di Digital att USA-lanseringen har missat målen och refererar till flera av varandra oberoende källor. Klarna sägs ha pressat priserna för att få upp sina transaktionsvolymer.

”Man tar knappt betalt i USA”, säger en källa till tidningen, och beskriver den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”.

Klarna ska ha räknat med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017. Enligt uppgifter är man idag långt ifrån målet för 2016.

Bolaget har inte velat kommentera sin värdering eller hur det siffermässigt går i USA.

Samtidigt genomför Klarna en omorganisation och dussintals chefer, mellan 10 och 30, är på väg att lämna bolaget, enligt källor till Di Digital. En av dem uppger att vd:n Sebastian Siemiatkowski ha skickat ett mejl till styrelse och ledning där han förklarat att cheferna som rensas ut inte har rätt attityd.

Under ett internmöte i förra veckan förklarade Sebastian Siemiatkowski att han inte tror på work-life balance. Uttalandet väckte kritik bland många anställda.

I en intervju med Breakits Jonas De Lange vidareutvecklade Klarna-chefen sitt uttalande.

“Om Zlatan går ut och springer klockan sex på morgonen är det ingen som säger ‘Så kan du inte göra, du måste lugna ner dig’. Det gör man plötsligt när det gäller jobb. Jag menar bara att det måste vara okej att verkligen tycka om sitt jobb och gilla att jobba”, sa han bland annat. 

Klarnas talesperson Aoife Houlihan bekräftar för Di Digital att bolaget är på väg att införa en driftsmodell och nya sätt att arbeta. Exakt vad det innebär framgår inte, men hon understryker att förändring kan vara ”omvälvande och påverka folk”.

”Klarna och det här sättet att arbeta kanske inte passar alla och det är okej”, skriver Aoife Houlihan, i ett mejl till tidningen.

Läs mer