Sök

1 av 10 Ios-användare lyssnar på Spotify-konkurrenten Apple Music

SpotifyApple MusicStreaming

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SVD/TT.

Breakit

Breakit

Spotifys amerikanska gratis-lyssnare är inte särskilt intresserade av Apple Music visar en undersökning av Musicwatch.

Ett streamingkrig har målats upp i medierna mellan den svenska musiktjänsten Spotify och Apple Music och Tidal. Men enligt en färsk undersökning från amerikanska Musicwatch har inte konkurrerande strömningstjänster påverkats av Apples musiktjänst som lanserades i början av juni.


Få Apple Music-användare säger att de har slutat använda sina andra streamingtjänster. En tredjedel uppger att de istället har blivit uppmuntrade till att börja köpa digitala låtar och album.

“40 procent av Ios-användarna köper digitala nedladdningar från Itunes vilket tyder på att Apple Music-användarna kunde vara fler. Det är nackdelen med att inte vara den första aktören på en marknad där det redan existerar många bra tjänster”, säger Russ Crupnick, analytiker på Musicwath.

Andra intressanta resultat från Musicwatchs undersökning:

  • Tre fjärdedelar av alla Ios-lyssnare i USA känner till Apple Music och 11 procent uppger att de lyssnar på musik därigenom.
     

  • Av de som har testat Apple Music uppger 48 procent att de inte använder tjänsten för tillfället.
     

  • Över en färdedel (28 procent) av Spotifys premiumlyssnare använder Apple Music medan tjänsten inte alls lockar lika många freemium-användare. Bara 11 procent av Spotifys gratislyssnare och 6 procent av Pandoras lyssnare har utnyttjat Apples prova på-erbjudande.
     

  • 64 procent av de nuvarande användarna säger att det är extremt troligt eller mycket troligt att de kommer att betala för ett Apple Music-konto efter att deras tre prova på-månader har löpt ut.
     

  • Samtidigt uppger 61 procent att de redan har stängt av auto-förnyelsen i sina Itunes-inställningar.


5.000 amerikanska användare i åldrarna 13 år och uppåt, har deltagit i undersökningen.


 

Läs mer