Sök

Fortsatt problem för H&M – försäljningen hackar

H&M

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Försäljningen minskade fjärde kvartalet.

Det är fyra månader sedan H&M rapporterade senast och sedan dess har klädjätten varit i rejält trubbel. Aktiekursen har sjunkit med nästan 30 procent, i december presenterades historiskt svaga försäljningssiffror. Bolaget har även varit i rejält blåsväder, bland annat efter en tröjannons, som av många sågs som rasistisk.

Redan i H&M:s senaste kvartalsrapport skrev vd:n Karl-Johan Persson att bolaget har problem med att få fart på e-handeln.

“Vår växande onlineförsäljning kompenserade inte fullt ut för minskad kundtrafik till butik på flera av våra etablerade marknader, vilket lett till att vår totala försäljningsutveckling hittills under året inte nått upp till våra mål”, skrev han då.

På onsdagsmorgonen släppte bolaget nya siffror.

Omsättningen för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 landade på ungefär 200 miljarder kronor och rörelseresultatet på ungefär 20,8 miljarder kronor.

För det fjärde kvartalet landade omsättningen på 50,4 miljarder kronor. Det är en minskning med ugnefär 4 procent från samma period föregående år. Rörelseresultatet landade på 4,8 miljarder kronor.

"Våra prestationer 2017 har varit blandade, med framgångar på vissa områden och problem på andra. Vi har levererat 3 procent tillväxt 2017, vilket är klart under våra förväntningar", skriver Karl-Johan Persson, H&M:s vd, i rapporten.

Att H&M:s ledning inte är nöjda med året som har gått är känt sedan tidigare.

"Vi var inte nöjda med 2016 och 2017 är vi inte alls nöjda med. Det är långt under vår förväntan. En del beror på att vi är i en bransch som är i en stor förändring och att vi själva är i en förändringsprocess till följd av detta. Men vi har också missat. Vi har gjort en hel del misstag inom delar av H&M-varumärket när det gäller fysiska butiker som påverkat försäljningen negativt", sa vd:n Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt, efter att försäljningssiffrorna för fjärde kvartalet presenterades i december förra året.

Det stora problemet för bolaget är den snabba omställningen till e-handel hos konsumenterna. I rapporten framgår det att H&M under 2018 planerar att stänga 170 butiker runt om i världen och öppna 320 nya butiker. Två nya marknader man ger sig in på är Uruguay och Ukraina. 

I rapporten skriver bolaget även att man kommer fortsätta investera i sin teknikgrund. Det handlar bland annat om att bygga plattformar, utveckla konsumentappar och jobba med nya teknologier som molntjänster, RFID-chip och – kanske mest oväntat – 3D.

Samtidigt som det ser dystert ut för bolagets tillväxt har vissa siffror varit bättre än analytikerna väntat sig. Bruttomarginalen landade på 55,4 procent och analytikerna hade räknat med 55,1 procent. Som tidigare nämnt landade rörelseresultatet på 4,8 miljarder kronor medan analytikerna förväntade sig strax under 4,7 miljarder kronor.

H&M avslöjade även en ny storsatsning i sin rapport.

Läs mer