Sök

Lunchback – appen som ger dig gratis lunch och nya kontakter

LunchbackVeckans Break?

Ying Wu, vd för SinceUs Capital på lunch med Tetiana Siianko , Global diskussionsledare på UP global. Foto: Pressbild Lunchback

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Genom att matcha ihop folk för lunchträffar ska appen Lunchback hjälpa personer inom näringslivet skapa nya kontakter - och affärer.

Denna gång handlar "Veckans Break?" om en ny nätverksapp som ska få kontakter att ta steget bort från mobilen och in på lunchstället.

Jimmy Zhao kom till Sverige för tio år sedan som utbytesstudent på Uppsala universitet där han läste it. Efter sina studier började han jobba för Ericsson medan han startade bolag vid sidan om. Men han upptäckte snart att han inte hade kontaktnätet för att kunna lyckas med sitt entreprenörskap och att ett sådant nätverk var svårt att bygga.

“Jag insåg att det saknades något i affärsvärlden här. Det var svårt att skapa kontakter. I Kina vill vi bli vänner först och göra affärer senare. Vi pratar ofta om guanxi, det är ett ord som betyder att man har en djup och meningsfull kontakt. Om du ska göra affärer med någon får du ofta frågan ‘har ni tillräckligt med guanxi för att lyckas?’" berättar Jimmy Zhao.

Efter två affärsprojekt som aldrig riktigt tog fart så deltog han som medlem i ett team under Stockholm Startup Weeks hackaton. De kom på en idé som går ut på att skapa det som han tyckte fattades i Stockholms företagsvärld: en app som gör det lättare att knyta djupare kontakter. Tre månader senare ligger nu appen Lunchback uppe i en betaversion och har 200 användare.

“Vi har börjat få upp momentum nu, många av våra användare är vd:ar och till exempel Rovios marknadschef använder oss”, säger Jimmy Zhao.

Han är vd för bolaget och planen är en internationell lansering.

“Vi har partnerskap i Polen och Holland, men först vill vi göra en crowdfundingkampanj och se så att det finns intresse i fler länder för det här”.

Det finns redan många sociala nätverk, särskilt för entreprenörer, men Jimmy Zhao förklara att Lunchback skiljer sig från de andra eftersom bolaget vill hjälpa användarna att bygga varaktiga kontakter. För att göra det ser appen till att de olika användarna träffas i verkligheten.

“En person som ska starta ett företag behöver en mentor, en affärsängel vill få reda på nya idéer och någon som jobbar på ett bolag vill accelerera sin karriär. Vi kan hjälpa till med allt det”, säger Jimmy Zhao.

Idén går ut på att låta folk lära känna varandra över en lunch. På appen loggar användaren in med sitt Linkedin-konto och skriver in vilka datum som hen är tillgänglig för lunch. Sedan kan den som vill nätverka skicka en lunchförfrågan till intressanta personer som i sin tur kan bestämma sig för om de vill gå på lunchen. Självklart är det den som frågar som bjuder på lunchen.

“Det är en testversion än så länge, framöver ska vi kunna ordna blinddejter där folk får skriva vilken typ av kontaker de är ute efter. Sedan försöker vi matcha ihop dem. Vi kommer också att kunna ordna önskeluncher där användare får önska sin drömlunch och vi försöker fixa det. Vi lyckades till exempel ordna en lunch för en juriststudent som ville träffa vdn för Advokatbrån Vinge”, säger Jimmy Zhao.

Den biten kan komma att bli  en del av bolagets affärsmodell. Enligt Jimmy Zhao provar de fortfarande ut olika sätt att tjäna pengar i företaget.

“Vi tittar på allt från att  sätta ihop lunchdejter till att ta betalt för önskeluncher eller få kommissioner från restauranger vi rekommenderar. Vi har många idéer, men det är fortfarande tidigt. Till att börja med ska vi börja med att ta in pengar genom en crowdfundingkampanj och se till att tjänsten blir riktigt bra”, säger Jimmy Zhao.

Enligt Jimmy Zhao har de haft kontakt med flera affärsänglar, men än så länge är de inte intresserade av att ta in något riskkapital. Istället försöker de knyta erfarna personer till sin styrelse. Där sitter till exempel Eric Edmeades, en amerikansk serieentreprenör som håller föredrag i entreprenörskap och affärsstyrning.

“Han kan väldigt mycket och reser över hela världen, vi kommer att få mycket rådgivning av honom när vi börjar skala upp verksamheten och satsa internationellt”, säger Jimmy Zhao.

Läs mer