Sök

Nu är färska siffror äntligen ute – så går det för nya Apple Music

SpotifyApple Music

Foto: Linus Sundahl-Djerf / SvD / TT /

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Apple Musics har fått 11 miljoner användare sedan lanseringen i juni.

Apples nyligen lanserade Spotify-konkurrent Apple Music har släppt sina första användarsiffror. Enligt Apples chef för internettjänster, Eddy Cue, har bolaget numera 11 miljoner användare.

”Vi är jättenöjda över siffrorna hittills”, säger Eddy Cue till USA Today.

Apples siffror, som till största del domineras av test-prenumeranter, kan bland annat jämföras med Spotifys 75 miljoner användare, varav 20 miljoner betalande. Den franska konkurrenten Deezer har i sin tur 16 miljoner användare, varav 6 miljoner betalande.

Huruvida det är en hög eller låg siffra som Apple nu stoltserar med beror naturligtvis på hur man ser på saken. För Spotify tog det flera år att uppnå motsvarande siffra och Tidal fick inte i närheten av samma genomslag när deras musiktjänst lanserades i våras. Å andra sidan har Apple Music ett helt annat utgångsläge: tjänsten installeras automatiskt på hundratals miljoner Iphones världen över, marknaden har en större mognadsgrad än när Spotify lanserades och Apple har sedan tidigare en kundrelation med 100 miljoner Itunes-musikkonsumenter.

Potentialen är således bra mycket större än 11 miljoner prova på-användare.

Alla är dock långt ifrån imponerade över siffrorna. Andrew Sheehy, analytiker på Generator Research, prognostiserar att Apple Music kommer att ha 3,3 miljoner betalande användare i slutet av 2015 samt 33 miljoner användare 2020. 

Enligt honom kommer Spotifys motsvarande siffror ligga på 22,8 miljoner betalande användare i slutet av 2015 och 65 miljoner betalande 202.

”Problemet för Apple är faktiskt deras produkt. Genomslaget på marknaden är inte i närheten av att vara lika positiv som när de lanserade Ipoden eller Itunes”, säger han till Financial Times.

”Apple har lanserat en OK produkt, men vilken rationell person som helst kan konstatera att de inte har revolutionerat strömningsmarknaden. Apple kommer att klara sig bra, men Spotify är så långt för dem att vi tror att de fortsatt kommer vara marknadsledare.”

Att Apple Music enbart kommer att ha 3,3 miljoner betalande användare vid årets slut låter dock som en siffra i underkant. Enligt Financial Times har bolaget redan idag 2,2 miljoner prenumeranter på deras så kallade familjeabonnemang.

Läs mer